Orphée

Originaltitel: Orphée
Regissör:Jean Cocteau
Utgivningsår:1950

Om Orphée:

Den kände poeten Orphée blir vittne till hur den unge poeten Cégeste blir påkörd och dödad av svartklädda mystiska motorcyklister. Cocteaus film bygger på den grekiska myten om Orfeus.

Titel: Stalker
Regissör: Luis Buñuel
År: 1962
Genre: Drama, Fantasy, Mysterium
Mordängeln

Maria Casarès, Jean Marais, François Périer, Marie Déa, Henri Crémieux, Juliette Gréco, Roger Blin, Edouard Dermithe, René Worms

Jean Cocteau

Drama, Romantik, Fantasy

Orpheus

Frankrike
Diskussioner om Orphée  (0 diskussioner)
Kommentarer om Orphée (33 st)
Ful_fisk (Anmäl)   07:51 16/4
Gillade stilen väldigt mycket... Men manuset var ett töcken av frågetecken. Man undrar varför ens Eurydike behölls i historien, när Orfeus mest bara pissade på henne i denna version. Fattade noll av hans relation med dödstjejen också, den bara kom från ingenstans och var helt obegriplig. Men annars var det snyggt och jävligt häftigt med alla visuella tricks. Hade bara önskat att de antingen låtit originalhistorien vara ifred eller hittat någon ny poäng i denna nya version. För detta mellanläge var ingen hit.
Astrojacob (Anmäl)   26/5 2017
Cocteau ett geni för sin tid.
MaxMackan (Anmäl)   17/3 2015
Snyggt och poetiskt. Kanske pretentiöst och väldigt lite med Orfeus-myten att göra. Men jag är lite pretto av mig ibland och kunde inte låta bli att gilla detta.
JimCarrey (Anmäl)   17/3 2013
Bra film
kakbakarn (Anmäl)   3/12 2011
Den bästa filmen av Cocteau jag sett hittills, bättre än Poetens blod och Skönheten och odjuret. Snygg, kraftfull, poetisk... Aldrig tråkig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Orphée