Oscar and Lucinda

Originaltitel: Oscar and Lucinda
Regissör:Gillian Armstrong
Utgivningsår:1997

Om Oscar and Lucinda :

I Gillian Armstrongs film Oscar och Lucinda får vi möta Ralph Fiennes och Cate Blanchett som ett minst sagt udda kärlekspar. Förutom sin glödande passion för varandra har de även en stark dragning till hasardspel, en böjelse som kommer i stark konflikt med deras inte helt problemfria religiösa grubblerier. Filmen bygger på Peter Carey roman med samma namn och berättelsens teman bottnar i tro, hopp och kärlek. Och det hela utspelar sig i bedövande vackra miljöer från 1850-talets Australien.

Titel: Skandalen
Regissör: Philip Haas
År: 1995
Genre: Drama, Romantik
Angels and Insects

Ralph Fiennes, Cate Blanchett, Tom Wilkinson, Richard Roxburgh, Ciarán Hinds, Clive Russell, Geoffrey Rush (röst)

Laura Jones

Drama, Romantik

USA, Australien
Diskussioner om Oscar and Lucinda  (0 diskussioner)
Kommentarer om Oscar and Lucinda (14 st)
Brander (Anmäl)   3/10 2010
Det har tagit mig många år att se den här filmen. Vad som lockade var Fiennes och Blanchett i tidiga roller, Newman's musik och att konceptet påminde mig om något Paul Auster hade kunnat skriva om. Jag hade väntat mig att det i större utsträckning skulle handla om spelandet och transporten av kyrkan. Men att det inte gjorde det var snarast till filmens fördel - den blev mer nyanserad och varierad. Vad filmen möjligen saknar är en tydligare stegring och en upplösning med mer genomslagskfraft.
Llamagirl (Anmäl)   22/6 2008
Jag gillade första halvan. Sedan urartade det lite väl tragiskt och långsamt.
idumea (Anmäl)   1/4 2006
Jag älskade verkligen den här filmen, såg den när alla borde sovit, inklusive jag själv. Jättefin, romantisk, en sällsam historia, både tänkvärd och lättsam. Perfekt för någon som tröttnat på det vanliga utbudet av kärlekskomedier. :)
Fitzcarraldo (Anmäl)   24/1 2006
Det litterära tynger den här filmen ganska mycket. Känns som att titta i en bok med väldigt vackra bilder.
Greven81 (Anmäl)   17/1 2006
Mitt 1000:e satta betyg. Bra film men inget utöver det "vanliga".
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Oscar and Lucinda