Oxen

Originaltitel: Oxen
Regissör:Sven Nykvist
Utgivningsår:1991

Om Oxen:

I desperation av svält tar slaktar Helge sin husbondes oxe. Ingen misstänker något förrän köttet är uppätet och Helge skall sälja skinnet på marknaden,

Titel: Nybyggarna
Originaltitel: Tranceformer: A Portrait of Lars Von Trier
Regissör: Stig Björkman
År: 1997
Tranceformer: A Portrait of Lars Von Trier

Stellan Skarsgård, Max von Sydow, Ewa Fröling, Björn Gustafson, Erland Josephson, Liv Ullmann, Björn Granath, Rikard Wolff, Helge Jordal, Lennart Hjulström

Sven Nykvist, Lasse Summanen

Drama

Danmark, Norge, Sverige
Diskussioner om Oxen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Oxen (21 st)
andmoreagain (Anmäl)   14:57 1/1
von Sydow imponerar som klok och human präst ifrån en verkligen bister period i Sverige.
Gigi1943 (Anmäl)   17/8 2014
Underbar, mitt upp i 1800-talets värsta elände, suveräna skådisar, jag älskar dem alla och fotot är ju bäst, ingen kan göra detta som Sven N, vilken guldklimp! Kanske att Ewa F inte riktigt passar i rollen (hon ser lite för fräsch ut) men alla de andra, jag säger bara OAU.
Berniey (Anmäl)   19/1 2013
Mycket gripande och bra film med utsökt foto och en fullkomligt lysande Stellan Skarsgård som den olycksalige!
Albion (Anmäl)   14/11 2011
Har verkligen lyckats fånga det knappa och torftiga livet i Sverige på den tiden men priset är högt. Filmen blir nämligen mycket torftig och knapp även den och denna film gör ingen människa glad. Tveksamt skådespeleri från alla håll med ett stor undantag som stavas Max von Sydow. Han endast är filmens behållning. Slutbetyget blir en 2;a
larox (Anmäl)   25/7 2010
Lysande skådespel och fantastiskt fin bild. Återspegling av våra förfäders dilemma, klassamhället slog stenhårt. Mycket bra film!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Oxen