P & B

Originaltitel: P & B
Regissör:Hans Alfredson
Utgivningsår:1983

Om P & B:

Petterson och Bendel möts en natt under en presenning i Stockholm. De slår sig ihop och börjar göra affärer inom småfifflarbranschen. Bendel har huvud och Pettersson charm. De lyckas och blir alltmer etablerade. Fritt efter Waldemar Hammenhögs roman Pettersson

Titel: Pettersson & Bendels nya affärer
Regissör: Blake Edwards
År: 1978
Genre: Komedi, Familjefilm, Kriminalare
Rosa Panterns hämnd
Titel: Säg det med en sång
Originaltitel: Anchors Aweigh
Regissör: George Sidney
År: 1945
Genre: Komedi, Romantik, Äventyr
Säg det med en sång

Stellan Skarsgård, Björn Gustafson, Lena Nyman, Allan Edwall, Jan Blomberg, Lill Lindfors

Hans Alfredson

Drama, Komedi

Pettersson & Bendel

Sverige
Med i listor: AB Svenska Ord
Diskussioner om P & B  (0 diskussioner)
Kommentarer om P & B (32 st)
päronanton (Anmäl)   13:17 11/2
Den är okej! Kul med 80 tal!
Ful_fisk (Anmäl)   27/12 2018
Trivsam historia, men det fallerar lite under tredje akten, när det blir lite väl melodramatiskt av allt. Lysande skådisar, både Allan Edwall och Stellan Skarsgård i huvudrollerna, och Björn Gustafsson och Lena Nyman i biroller. Men jag förstår lite grann varför detta är den mest bortglömda Hasse & Tage-filmen.
martin eden (Anmäl)   1/10 2017
[rek. 3] Rolig rags-to-riches-komedi som jag tycker fungerar ypperligt!! Edwall och Skarsgård är en fröjd och likaså Gustafsson och Nyman. Rolig idé som utförs av ett bra manus och fin regi. Bra!!! 3+/4-
snyltare (Anmäl)   12/7 2015
Nja, trean är svag och har ett stort inslag av kultpoäng. Det är ju roligt att se denna kavalkad av kända skådespelare! Men storyn faller lite eftersom den bygger på att Bendel är smart och Pettersson är charmig. Här tycker jag att Bendel är både smartast och charmigast av de båda. Dessutom pratar Pettersson genom hela filmen med en genomträngande entonig röst som till slut blir lite tradig. Synd.
Jannebanan (Anmäl)   14/11 2014
Lättsam underhållning och Allan Edwall är fullständigt lysande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till P & B