På en skör tråd

Originaltitel: The Thin Blue Line
Regissör:Errol Morris
Utgivningsår:1988

Om På en skör tråd:

Dokumentär som genom rekonstruktion försöker reda ut vad som egentligen hände kvällen då Randall Adams, efter att ha fått slut på besin, plockades upp av den 16-årige David Harris. Det hela slutade med ett mord på en poliskonstapel. Berättelserna går isär, och poliserna vill ha ett snabbt uppklarande av fallet.

Titel: Barnmorden vid Robin Hood Hills
Originaltitel: Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills
Regissör: Joe Berlinger, Bruce Sinofsky
År: 1996
Barnmorden vid Robin Hood Hills
Titel: För ung för att dö
Originaltitel: Too Young to Die?
Regissör: Robert Markowitz
År: 1990
Genre: Drama, Kriminalare
För ung för att dö
Titel: A Letter From Death Row
Originaltitel: A Letter From Death Row
Regissör: Bret Michaels, Marvin Baker
The Life of David Gale

Errol Morris

Dokumentär

Med i listor: Dödsstraff
Diskussioner om På en skör tråd  (0 diskussioner)
Kommentarer om På en skör tråd (69 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   29/10 2017
Viktig dokumentär
Tonti (Anmäl)   10/8 2017
En dokumentärform som i fel händer kan bli outhärdlig men Morris briljerar fullständigt och både som filmupplevelse och case study är detta oupphörligt engagerande.
BarryHero (Anmäl)   2/8 2017
Valdigt valgjord dokumentar. Paminde mycket om Paradise Lost-filmerna. Musiken ar briljant som manga andra papekat. Skrammande portratt utav Dallas, TX dock och rattsakerheten i Texas/USA.
erik.p (Anmäl)   6/6 2015
Snyggt och välgjort - man känner igenhantverket från ahns andra filmer. Uppenbar rättsskandal.
ekback (Anmäl)   13/12 2014
En välgjord dokumentär med passande musik och skönt att man inte känner sig tvungen att överdriva och upprepa som så ofta händer i TV. Händelserna berättas direkt av intervjupersonerna samt några dramatiseringar. (spoiler altert) Angående handlingen så är det ju förjävligt att man hellre fäller någon för fällandets skull än att man ser till att man har fakta innan man drar några slutsatser, speciellt när det gäller dödsstraff. Maktmissbruk på hög nivå. Man kan ju hoppas att det har blivit bättre sedan den här dokumentären gjordes men att döma av senare händelser så verkar det inte mycket bättre nuförtiden heller.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På en skör tråd