På nåd och onåd

Originaltitel: Tender Mercies
Regissör:Bruce Beresford
Utgivningsår:1983

Om På nåd och onåd:

Före detta countrymusikern Mac har blivit en fattig alkoholist. Han bor på ett motell i Texas där ägarinnan, den unga änkan Rosa Lee, låter honom jobba för rum och mat. Så småningom utvecklas ett vänskapsband mellan Rosa och Robert, som ger honom inspiration att återuppta sin musikkarriär.

Titel: Crazy Heart
Originaltitel: Gas Food Lodging
Regissör: Allison Anders
År: 1992
Gas Food Lodging

Robert Duvall, Tess Harper, Betty Buckley, Ellen Barkin, Paul Gleason, Wilford Brimley, Lenny von Dohlen, Allan Hubbard, Michael Crabtree, Norman Bennett, Andrew Scott Hollon

Horton Foote

Drama

Diskussioner om På nåd och onåd  (0 diskussioner)
Kommentarer om På nåd och onåd (14 st)
mahasarakam (Anmäl)   19:40 17/7
En sympatisk och välspelad liten film.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
I ett ödsligt, platt och svårmodigt Texaslandskap utspelas det här dramat. Det hela handlar om en amerikansk countrysångare som supit bort sin karriär. Historien är minst lika svårmodig som landskapet. Allt berättas i ett lågt tempo med total avsaknad av sex och våld. Sevärt (kanske).
Krille80 (Anmäl)   5/1 2015
Här fick jag ta del av ett nedtonat och välspelat drama. Välspelat till stor del tack vare Robert Duvall, har den mannen någonsin gjort en dålig insats? Inte någon gång under filmens gång känner jag att detta är slöseri med min tid men samtidigt så har jag svårt att känna de känslor och värme för karaktärerna som jag så tydligt förstår att filmen vill förmedla. Direkt när eftertexterna kommer så inser jag dessutom att detta är en film som inte kommer lämna några spår i minnet hos mig. 2+
Bomkia (Anmäl)   4/1 2015
Lågmäld och känslosam liten film. 4a.
Ful_fisk (Anmäl)   8/4 2014
Robert Duvall (oscarbelönad) spelar alkoholiserad countrysångare som vaknar upp på en bensinmack ute i ödemarken och beslutar sig för att börja om, utan alkohol, musik eller berömmelse. Väldigt fin film med ett helt fantastiskt country-soundtrack och vackra miljöer. Svårt att säga om det är en feel good- eller feel bad-film. Jag tyckte iallafall att den var mysig. Härligt lågmäld!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På nåd och onåd