På palmblad och rosor

Originaltitel: På palmblad och rosor
Regissör:Lars Lennart Forsberg
Utgivningsår:1976

Om På palmblad och rosor:

Proppen Oscarsson ska leverera en sladd till en stuga på landet. Väl där hittar han en stum "gammal kärring" sängliggandes. Han börjar luska i vem som har hand om tanten och kommer då i kontakt med en rad människor som har berättelser att förtälja. Filmen bygger på Stig Claessons bok med samma namn.

Titel: Vem älskar Yngve Frej
Originaltitel: Vem älskar Yngve Frej
Regissör: Lars Lennart Forsberg
År: 1973
Genre: Drama, Komedi
Vem älskar Yngve Frej

Janne 'Loffe' Carlsson, Martha Colliander, Gunnel Fred, Kjell-Hugo Grandin, Gun Jönsson, Hasse Jonsson, Nils Eklund, Svea Holst

Lars Lennart Forsberg, Stig Claesson

Drama

Sverige
Med i listor: Stig "Slas" Claesson, SVT Öppet arkiv
Diskussioner om På palmblad och rosor  (0 diskussioner)
Kommentarer om På palmblad och rosor (16 st)
Christofer (Anmäl)   09:59 11/3
Det här hade gjort sig bättre som novellfilm på halva speltiden, blev lite väl utdraget. Kul med Proppens ambivalens och nojja. Knepigt slut. Var för övrigt väldigt längesen jag såg en film från 1970-talet.
regnbågsbarn (Anmäl)   9/10 2018
sharmig.
wasteoftime (Anmäl)   18/7 2018
Det här är på vissa sätt genialiskt, på andra sätt, inte alls. Jag gillar verkligen det lugna tempot, och att filmen inte gör sig något besvär med att det inte händer så mycket, det är dess starka sidor. Dess svaga sidor är att den känns lite hoppig, detta till trots, och lite oinspirerad på sina ställen. Det är inte långt ifrån en tvåa, men det når inte hela vägen fram. 0,0 på SH-skalan.
Albion (Anmäl)   21/5 2018
För oss som är uppväxta med "Slas" berättarröst otaliga gånger på TVn under 70-talet känner så väl igen tonen här. Den underbara monologen om torvmossen bär så tydligt hans signum. Jag gillar Loffe i sin roll i denna fina film som väcker en del intressanta tankebanor. Betyget blir en 4;a
Nalleman (Anmäl)   12/5 2018
Tempot är osedvanligt lugnt för att inte säga långsamt men det är en del av charmen. Loffe är duktig i den här rollen. Nils Eklund och Gunnel Fred pålitliga som alltid.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På palmblad och rosor