På solsidan

Originaltitel: På solsidan
Regissör:Gustaf Molander
Utgivningsår:1936

Om På solsidan:

Eva har förlorat sin anställning på en bank, då hon på en fest skrivit en avskedsansökan på skämt. Hon träffar den förmöge Harald, men möter nya svårigheter, då hennes svärmor har svårt att acceptera henne.

Lars Hanson, Erik 'Bullen' Berglund, Ingrid Bergman, Einar Axelsson, Edvin Adolphson, Karin Swanström, Marianne Löfgren, Carl Browallius, Olga Andersson

Oscar Hemberg, Gösta Stevens

Drama

Sverige
Diskussioner om På solsidan  (0 diskussioner)
Kommentarer om På solsidan (8 st)
KyLLo (Anmäl)   23:38 17/6
Tråkigt, fånigt och mossigt. Värdelös, helt enkelt.
Memmem (Anmäl)   19:45 17/6
Bra relationsdrama! Alla komponenter i denna film är utmärkta eller bra: manus, regissör, scenografi, musik och dessutom utmärkta skådespelare, till och med eliten. Eva, spelad av en utmärkt Ingrid Bergman, lever på gränsen av sin ekonomi, hon köper hellre fina kläder än betalar hyran. Hon är banktjänsteman, men på kvällar och nätter umgås hon med rika människor. Hon luras säga upp sig och tvingas flytta eftersom hon haft en karl hos sig på hyresrummet. Det finns dock några friare som skulle kunna rädda henne. Fint spelat av Ingrid Bergman, bra av Edvin Adolphson. Bilder från stan: bostäder, banken, gatuscener. Vackra bilder från landet: en herrgård, hav, en regatta. Följsam musik. Betyget balanserar mellan tre och fyra, men ramlar ner på 3½-
Andra våningen (Anmäl)   12:17 2/2
Ganska välskrivet: relativt genomtänkt psykologi (om än i grunden romcomlogik) som går bra ihop med den humoristiska tonen. Även skådespeleriet håller tillräcklig nivå för att ge filmen en allmän gångbarhet, och Ingrid Bergman tillför det lilla extra och säkrar trean.
kennert (Anmäl)   9/11 2008
Lars Hanson teatralisk,Ingrid Bergman överraskande bra.
Rockylin (Anmäl)   4/11 2008
Underhållande film som jag fastnade i. Man ser för få av dessa äldre filmer. Dom har sin charm oftast. Fanns en del roliga repliker också. "Vad tycker du om boken? - Som kudde var den dålig"
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På solsidan