På väg med miss Daisy

Originaltitel: Driving Miss Daisy
Regissör:Bruce Beresford
Utgivningsår:1989

Om På väg med miss Daisy:

Daisy, en gammal judisk änka kan inte längre köra bil. Hennes son Boolie anställer då en svart chaufför vid namn Hoke. Daisy vägrar till en början att låta Hoke köra henne någonstans men allt eftersom åren går vinner Hoke Daisys förtroende och deras relation lägger grunden till en stark vänskap.

Titel: The Butler

Alfred Uhry

Drama, Komedi

Recension På väg med miss Daisy

- JoeZ sätter betyg 5 och skriver:
Driving Miss Daisy är kanske en av dem längsta filmerna jag någonsin kommer att se, trots sin längd på endast 95 min så håller den på i närmare 25 år. Det är absolut inte negativt menat. Det hela börjar 1948, Miss Daisy (Jessica Tandy) är en gammal dam som ska ut med sin nya bil och råkar köra ut på sin grannes gård, bilen förstörs och hon får ut en helt ny bil på försäkringen. Daisys son tycker...

Recension av På väg med miss Daisy - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om På väg med miss Daisy  (0 diskussioner)
Kommentarer om På väg med miss Daisy (86 st)
Rai (Anmäl)   22:10 1/1
Har alltid gillat filmer med Morgan Freeman och denna är ingen undantag. Riktig bra film...
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
abnormal (Anmäl)   10/4 2017
Mysig och sevärd film.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/7 2016
Underbar film! Morgan Freeman och Jessica Tandy briljerar och även Dan Aykroyd gör bra ifrån sig! Ett mästerverk!
Sture Stenhög (Anmäl)   29/3 2016
Trivselfilm med vissa lyckade seriösa undertoner. Mest av allt är det Morgan Freemans och Jessic Tandys film, båda är utmärkta och samspelet dem emellan är ännu bättre. Filmen är dessutom fylld med slagfärdiga repliker jämnt fördelade över karaktärerna, och de verbala fighterna är väldigt underhållande. Jag gillar också att de aldrig går för långt med den framväxande vänskapen, de olika murar som skiljer huvudpersonerna åt bryts aldrig ner helt och hållet, och det gör att deras relation blir både trovärdigare och intressantare än vad den annars hade varit. Vi får även se en skickligt iscensatt tidsresa rullas upp under speltidens gång. Trean är ganska stark
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På väg med miss Daisy