Betyg idag: 1 786 Besökare idag: 5 962

Originaltitel: All Quiet on the Western Front
Regissör:Lewis Milestone
Utgivningsår:1930

Om På västfronten intet nytt:

Bearbetning av Erich Maria Remarques antikrigsroman om en grupp tyska pojkar som går ut i första världskriget, förlorar sina ideal och inser krigets meningslöshet.
Se filmen på Headweb

Regissör: Russell Mulcahy
År: 2001
Genre: Drama, Action, Krig
Bataljon saknad

Lew Ayres, Louis Wolheim, John Wray, Slim Summerville, Russel Gleason, Ben Alexander, Beryl Mercer, Arnold Lucy, Scott Kolk, Owen Davis Jr, Walter Rogers, William Bakewell, Richard Alexander, Harold Goodwin, G Pat Collins, Yola d'Avril, Marion Clayton

Maxwell Anderson, George Abbott, Del Andrews

Drama, Action, Krig

Med i listor: 30-tal Top 50, Första världskriget, Oscars
Diskussioner om På västfronten intet nytt  (0 diskussioner)
Kommentarer om På västfronten intet nytt (109 st)
gjoob (Anmäl)   7/8 2016
Fantastiska krigsscener för en så pass gammal film, bara att instämma i att den känns långt före sin tid. Stundtals blir vi i dialogen och uppträdandet dock påminda om att vi ser en 30-talsfilm, vilket sänker helhetsbetyget en aning. Det och att den blir något segdragen emellanåt.
wasteoftime (Anmäl)   3/7 2016
Det är mycket i den här filmen som är bra, dock vet jag inte om jag kan säga att den som film är bra. Kanske det bästa i hela filmen är den första textrutan, som förklarar vad filmen vill visa - krigets fasa - och ironin i vad som komma skulle. Filmen lyckas inte helt med sitt budskap i mina ögon, visst, det är verkligen inget krigsförskönande, men jag har lite svårt att ta den helt seriöst ändå, troligtvis främst av att den í mångt och mycket är lite för tydlig, och pekande. Men scenerna är bra, och det är tekniskt sett en otrolig film för sin tid. 0,0 på SH-skalan, men mer än så kan jag inte ge den, tyvärr.
Dele (Anmäl)   17/2 2016
Något ojämn, men välgjord och överlag fin och gripande.
andmoreagain (Anmäl)   9/5 2015
Instämmer i kören! Psykologiserandet av en soldats våndor ang det mest meningslösa dret man kan försätta sig är mästerligt och häpnadsväckande för att vara en film fr 1930 då säkerligen andra strömningar och synsätt hägrade än den pacifistiska. Och för att vara en tidig ljudfilm är den sensationellt bra. En mycket stark fyra.
Krille80 (Anmäl)   3/1 2015
Flera gånger när jag tittade på denna film så fick jag flera gånger kolla om denna film verkligen var från 1930. Här finns nämligen scener som är fullständigt fantastiska. Speciellt scenerna på krigsfältet och i skyttegravarna är underbart regisserade både på ett visuellt och känslomässigt sätt. Budskapet om att krig är ett helvete fångar jag upp med full klarhet och det till en sådan grad att jag mår riktigt dåligt. Filmen känns genom detta på något sätt så modern. 4+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På västfronten intet nytt