Betyg idag: 1 728 Besökare idag: 5 612

Originaltitel: All Quiet on the Western Front
Regissör:Delbert Mann
Utgivningsår:1979

Om På västfronten intet nytt:

Tyskland 1914. I ett rum sitter en grupp unga män och lyssnar intensivt med högburna huvuden på deras ledares tal om idealism och nationalism. Med stark, ungdomlig entusiasm tvekar de inte inför uppgdraget att åka till fronten och delta i det glorifierade första världskriget. Men de får snabbt erfara att det är långt mellan idealism och förmågan att överleva i skyttegravarna när de hamnar mitt i detta brinnande inferno. Det dröjer inte länge förrän deras drömmar om ära och hjältemod byts ut mot smärta, ångest och desperation. Denna starka krigsskildring är baserad på Erich Maria Remarques klassiska roman "På västfronten intet nytt", av många ansess som den främsta krigsromanen genom tiderna.

Titel: På västfronten intet nytt
Regissör: King Vidor
År: 1925
Genre: Drama, Romantik, Krig, Stumfilm
Den stora paraden

Ian Holm, Ernest Borgnine, Richard Thomas, Donald Pleasence, Patricia Neal, Paul Mark Elliott, David Bradley (I), George Winter, Dominic Jephcott

Paul Monash

Krig

USA, Storbritannien
Med i listor: Första världskriget
Diskussioner om På västfronten intet nytt  (0 diskussioner)
Kommentarer om På västfronten intet nytt (113 st)
Paramis (Anmäl)   10/3 2018
En krigsfilm som känns äkta och många gånger bättre än senaste årens produktioner. Ibland är det kul att gå tillbaka och se okända klassiker. Versionen från 1930 var fö. ingen höjdare alls.
StaffanE71 (Anmäl)   26/12 2017
Bra men kunde ha blivit bra mycket bättre. Nu en stark 3'a för budskapet.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Barneyk (Anmäl)   26/9 2017
Sämre än versionen ifrån 1930 på alla sätt och vis. Känns verkligen som en tv-produktion ifrån 70-talet. Vilket också är vad det är. Det är en slags banalitet i berättarrösten som jag inte riktigt gillar. Den känns lite för tv-smutsig och för väl ljussatt för att kännas liksom. Räcker ändå till en trea.
Jamesa (Anmäl)   23/5 2016
Definitivt sevärd krigsrulle ! Håller med om engelskasnackandet, men tyvärr är det ju så fram till 90-talet.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till På västfronten intet nytt