Pale Rider

Originaltitel: Pale Rider
Regissör:Clint Eastwood
Utgivningsår:1985

Om Pale Rider:

En främling utan namn och utan något förflutet rider in i LaHood. Främlingens ankomst sammanfaller med en ung flickas bön om ett mirakel som ska stoppa det slumpvisa våldet i staden. Hon citerar tyst ur Uppenbarelseboken: "Då fick jag se en blekgul häst; och mannen som satt på den, hans namn var döden och dödsriket följde med honom."

Titel: De skoningslösa
Originaltitel: Unforgiven
År: 1992
Genre: Drama, Western
De skoningslösa
Titel: Harmonica - En hämnare
Originaltitel: C'era una volta il west
Regissör: Sergio Leone
Regissör: Christopher Cain
År: 1988
Genre: Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, Western
Young Guns

Clint Eastwood, Michael Moriarty, Sydney Penny, Carrie Snodgress, Chris Penn, Richard Kiel, Richard Dysart, John Russell, Doug McGrath

Michael Butler, Dennis Shryack

Action, Western

Recension Pale Rider

- Stomberg sätter betyg 4 och skriver:
Det verkar som att Pale Rider med sitt sparsamma utseende vill symbolisera något nytt, inte bara inom sin genre och som film, utan en symbol för en nystart för det moderna samhället. De tysta och öppna vidderna man ser i filmen är bekanta, men de är inte lika glamouröst skildrade som i de äldre westernfilmerna, det är som att något väntar på att återupptäckas på nytt i filmen, en ny landssjäl kanske?...

Recension av Pale Rider - Läs hela!

Med i listor: Western Top 50
Diskussioner om Pale Rider  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pale Rider (166 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Stygga-Vargen (Anmäl)   21/10 2016
Clintan gör väldigt bra ifrån sig och storyn och musiken är det väl inget större fel på. Dock är tempot lite väl lågt och det förstör en del. Svag 4:a.
Ghostface (Anmäl)   3/10 2016
Tråkigt berättad western utan inspiration. Snarare ett hopkok utav flera filmer och sen skala bort karisma och humor. Visst är Clint Eastwoods ensamvarg en ikon och det finns inget som direkt är dåligt i filmen utan snarare en ända axelryckning.
gjoob (Anmäl)   2/10 2016
Ganska händelsefattig, men det makliga tempot bidrar till en mysig västernkänsla. Det är dock Clintan som bär upp den här filmen, sicken pondus!
Muhammed (Anmäl)   19/8 2016
Clintan är bäst.