Papillon

Originaltitel: Papillon
Regissör:Franklin J Schaffner
Utgivningsår:1973

Om Papillon:

Baserad på Henri Charrieres bok med samma namn. Man får följa Papillon och Dega, ett par fångar i ett franskt fångläger. Fångarna behandlas som boskap och Dega, som fängslats pga skattebrott, blir snabbt offer för den grymma miljön. Papillon är däremot en mer råbarkad karl och klarar sig bättre. Han hävdar sin oskuld och försöker gång på gång att fly från den ö där de hålls fångna.

Titel: Flykten från Alcatraz
Originaltitel: Kongen av Bastøy
Regissör: Marius Holst
År: 2010
Flykten från Bastöy

Dustin Hoffman, Steve McQueen, Victor Jory, Don Gordon, Anthony Zerbe, Robert Deman, Woodrow Parfrey, Bill Mumy

Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr

Drama, Kriminalare, Äventyr, Biografi

USA, Frankrike

Recension Papillon

- lamotta sätter betyg 4 och skriver:
Jag läste någonstans att Steve McQueen och Dustin Hoffman inte alls kom överens bakom kameran. Jag läste någon annanstans att historien inte alls skedde såsom som den skildras i vare sig boken eller filmen. "That's it!" Inga fler efterforskningar. Inga fler krossade illusioner. Det blir bättre så.

Recension av Papillon - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 70-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Papillon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Papillon (312 st)
Solidus (Anmäl)   09:00 16/4
PAPILLION är för mig den ultimata fängelsefilmen. McQueen och Hoffman lyser i respektive roll och filmen bjuder på både hopp, men också grymhet. Regissören Franklin J Schaffner är en man som har fångat mitt intresse. Hans korta CV består av klassiker om APORNAS PLANET och likt regissörer som David Lean, är han som bäst när det kommer till det episka formatet. PAPILLION är en storslagen historia och varje bildruta fångar djungelns skönhet och grymhet på samma gång. På senare tid uppskattar jag mer och mer filmer som använder sig av verkligheten dvs istället för skapa djungel via datorn, så är man i en riktig djungel och filmar. Det ger mer liv och känsla i en film och jag tror att att det är en av anledningarna till att jag inte kan släppa PAPILLION i mitt medvetande. Det är en fantastisk film. En magnifik pärla.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
bubblo (Anmäl)   15/1 2017
Jag behåller 4:an för gamla tiders skull - men vissa delar av detta har åldrats dåligt! Spetälska-sminkningen! Den extremt exotifierande episoden i idylliseras infödingsby med hawaii-soundtrack! Ja mycket som jag som barn upplevde som rått och spännande känns numer Kalle anka-pocket. Men färgerna och berättarglädjen, det klassiska pojkäventyret.. häröigt
Dream (Anmäl)   9/1 2017
Helt okej, dock så levde den inte direkt upp till dem stora förväntningarna med tanke på hyllningarna den fått! När den kom ut 1973 så var den antagligen det häftigaste man kunde se just då ifall man bortser från James Bond, men idag är det en bra film men inte så mycket mer! Segt kamera arbete så att det mesta går i "slowmotion" som det brukade göra på 70 - talet, visst det funkar fast då ska det vara riktigt spännande för att hålla intresset uppe, det gör tyvärr inte denna enkel spåriga fängelse rulle. Betyg 3 / 5.
Memmem (Anmäl)   9/1 2017
Spännande drama om fängelserymningar! Henri Charrière, kallad Papillon, hade stor framgång med sina båda spännande böcker om fängelsetiden i Franska Guayana och rymningsförsök därifrån. Dock var handlingen bara delvis självupplevd och mycket fyllde han på från andra källor. Bland annat var han aldrig internerad på någon av de tre kustnära fängelseöarna, utan på fastlandet, men det hindrar inte att det är en spännande berättelse. Steve McQueen spelar rollen som Papillon bra och trovärdigt, men visar inte så många känslonyanser, utan är rätt tuff och beklagar sig inte. Dustin Hoffman spelar hans gode vän och gör det också bra, med fler nyanser och lite vekare. Övriga skådespelarinsatser är goda. Bilderna är från olika fängelser, småstäder, djungeln, indianbyar och storslagen kust. Musiken följer handlingen väl. Betyg: 3½+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Papillon