Papillon

Originaltitel: Papillon
Regissör:Franklin J Schaffner
Utgivningsår:1973

Om Papillon:

Baserad på Henri Charrieres bok med samma namn. Man får följa Papillon och Dega, ett par fångar i ett franskt fångläger. Fångarna behandlas som boskap och Dega, som fängslats pga skattebrott, blir snabbt offer för den grymma miljön. Papillon är däremot en mer råbarkad karl och klarar sig bättre. Han hävdar sin oskuld och försöker gång på gång att fly från den ö där de hålls fångna.

Titel: Midnight Express
Regissör: John Boorman
År: 1968
Genre: Drama, Krig
Duell i Söderhavet

Dustin Hoffman, Steve McQueen, Victor Jory, Don Gordon, Anthony Zerbe, Robert Deman, Woodrow Parfrey, Bill Mumy, George Coulouris, Ratna Assan, William Smithers, Val Avery, Gregory Sierra, Vic Tayback, Mills Watson, Ron Soble

Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr

Drama, Kriminalare, Äventyr, Biografi

USA, Frankrike

Recension Papillon

- lamotta sätter betyg 4 och skriver:
Jag läste någonstans att Steve McQueen och Dustin Hoffman inte alls kom överens bakom kameran. Jag läste någon annanstans att historien inte alls skedde såsom som den skildras i vare sig boken eller filmen. "That's it!" Inga fler efterforskningar. Inga fler krossade illusioner. Det blir bättre så.

Recension av Papillon - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250
Diskussioner om Papillon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Papillon (313 st)
haajen (Anmäl)   10:13 17/4
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är på tok för lång och mot slutet tappar en intresset en smula. I övrigt är detta rasande välgjort, skitigt och realistiskt med bra spel av alla inblandade.
andybrando (Anmäl)   20/12 2018
Spännande verklighetsbaserad äventyrshistoria, men alltför lång och brutalt realistisk för att vara helt lyckad.
Solidus (Anmäl)   16/4 2018
PAPILLION är för mig den ultimata fängelsefilmen. McQueen och Hoffman lyser i respektive roll och filmen bjuder på både hopp, men också grymhet. Regissören Franklin J Schaffner är en man som har fångat mitt intresse. Hans korta CV består av klassiker om APORNAS PLANET och likt regissörer som David Lean, är han som bäst när det kommer till det episka formatet. PAPILLION är en storslagen historia och varje bildruta fångar djungelns skönhet och grymhet på samma gång. På senare tid uppskattar jag mer och mer filmer som använder sig av verkligheten dvs istället för skapa djungel via datorn, så är man i en riktig djungel och filmar. Det ger mer liv och känsla i en film och jag tror att att det är en av anledningarna till att jag inte kan släppa PAPILLION i mitt medvetande. Det är en fantastisk film. En magnifik pärla.
Filmfantast86 (Anmäl)   9/10 2017
Bra
bubblo (Anmäl)   15/1 2017
Jag behåller 4:an för gamla tiders skull - men vissa delar av detta har åldrats dåligt! Spetälska-sminkningen! Den extremt exotifierande episoden i idylliseras infödingsby med hawaii-soundtrack! Ja mycket som jag som barn upplevde som rått och spännande känns numer Kalle anka-pocket. Men färgerna och berättarglädjen, det klassiska pojkäventyret.. häröigt
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Papillon