Papillon

Originaltitel: Papillon
Regissör:Franklin J Schaffner
Utgivningsår:1973

Om Papillon:

Baserad på Henri Charrieres bok med samma namn. Man får följa Papillon och Dega, ett par fångar i ett franskt fångläger. Fångarna behandlas som boskap och Dega, som fängslats pga skattebrott, blir snabbt offer för den grymma miljön. Papillon är däremot en mer råbarkad karl och klarar sig bättre. Han hävdar sin oskuld och försöker gång på gång att fly från den ö där de hålls fångna.

Titel: Midnight Express
Regissör: Sidney Lumet
År: 1965
Genre: Drama, Krig
Kullen

Dustin Hoffman, Steve McQueen, Victor Jory, Don Gordon, Anthony Zerbe, Robert Deman, Woodrow Parfrey, Bill Mumy

Dalton Trumbo, Lorenzo Semple Jr

Drama, Kriminalare, Äventyr, Biografi

USA, Frankrike

Recension Papillon

- lamotta sätter betyg 4 och skriver:
Jag läste någonstans att Steve McQueen och Dustin Hoffman inte alls kom överens bakom kameran. Jag läste någon annanstans att historien inte alls skedde såsom som den skildras i vare sig boken eller filmen. "That's it!" Inga fler efterforskningar. Inga fler krossade illusioner. Det blir bättre så.

Recension av Papillon - Läs hela!

Med i listor: Äventyr Top 50, 70-tal Top 50, Biografi Top 50, Filmtipsets Topp 250, Kriminalare Top 50
Diskussioner om Papillon  (0 diskussioner)
Kommentarer om Papillon (311 st)
bubblo (Anmäl)   11:35 15/1
Jag behåller 4:an för gamla tiders skull - men vissa delar av detta har åldrats dåligt! Spetälska-sminkningen! Den extremt exotifierande episoden i idylliseras infödingsby med hawaii-soundtrack! Ja mycket som jag som barn upplevde som rått och spännande känns numer Kalle anka-pocket. Men färgerna och berättarglädjen, det klassiska pojkäventyret.. häröigt
Dream (Anmäl)   21:43 9/1
Helt okej, dock så levde den inte direkt upp till dem stora förväntningarna med tanke på hyllningarna den fått! När den kom ut 1973 så var den antagligen det häftigaste man kunde se just då ifall man bortser från James Bond, men idag är det en bra film men inte så mycket mer! Segt kamera arbete så att det mesta går i "slowmotion" som det brukade göra på 70 - talet, visst det funkar fast då ska det vara riktigt spännande för att hålla intresset uppe, det gör tyvärr inte denna enkel spåriga fängelse rulle. Betyg 3 / 5.
Memmem (Anmäl)   00:01 9/1
Spännande drama om fängelserymningar! Henri Charrière, kallad Papillon, hade stor framgång med sina båda spännande böcker om fängelsetiden i Franska Guayana och rymningsförsök därifrån. Dock var handlingen bara delvis självupplevd och mycket fyllde han på från andra källor. Bland annat var han aldrig internerad på någon av de tre kustnära fängelseöarna, utan på fastlandet, men det hindrar inte att det är en spännande berättelse. Steve McQueen spelar rollen som Papillon bra och trovärdigt, men visar inte så många känslonyanser, utan är rätt tuff och beklagar sig inte. Dustin Hoffman spelar hans gode vän och gör det också bra, med fler nyanser och lite vekare. Övriga skådespelarinsatser är goda. Bilderna är från olika fängelser, småstäder, djungeln, indianbyar och storslagen kust. Musiken följer handlingen väl. Betyg: 3½+
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
En lysande roman som bygger på en sann berättelse har här blivit en hyfsat bra film. Tyvärr gör McQueen rollen som Papillon, det funkar inte alls. Däremot gör Dustin Hoffman en bra insats i den andra huvudrollen som förfalskaren Louis Dega. Spännande, detaljrikt och vackert är det men regin gör att det hela känns lite plottrigt.
Mat1az (Anmäl)   15/11 2016
Intressant att se McQueen som något annat än en stenhård tuffing i en snabb bil. Och han gör rollen otroligt bra. Likaså Hoffman. Gillar fängelsefilmer och den här är inget undantag.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Papillon