Paradis: Tro

Originaltitel: Paradies: Glaube
Regissör:Ulrich Seidl
Utgivningsår:2012

Om Paradis: Tro:

Andra delen i Ulrich Seidls Paradis-trilogi handlar om en medelålders, fanatiskt religiös katolsk kvinna som visar sin tro genom att plåga sig själv. Hon spenderar all sin övriga tid till att knacka dörr i Wiens fattigaste kvarter med målet att återigen göra Österrike katolskt.

Titel: Paradis: Kärlek
Regissör: Shinya Tsukamoto
År: 2005
Genre: Skräck, Mysterium
Haze

Maria Hofstätter, Nabil Saleh, Natalya Baranova, Rene Rupnik, Daniel Hoesl, Barbara Lehner, Dieter Masur, Trude Masur, Martina Spitzer

Ulrich Seidl, Veronika Franz

Drama

Paradise: Faith

Österrike, Tyskland, Frankrike
Kommentarer om Paradis: Tro (23 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   23:31 3/10
Sevärd
Sture Stenhög (Anmäl)   12/11 2016
Inte lika bra som första filmen i trilogin, men han verkar onekligen vara en speciell herre denne Seidl. Jag känner dock ofta att religion är ett lite för lätt mål att ge sig på för att det ska kunna bli riktigt intressant, och den känslan hade jag även här till en början, men Seidl lyckas skruva till det här så pass mycket att den till slut fångade mig ändå. Det är bisarrt, men utan att tappa verklighetsförankringen eller att det känns effektsökande, och jag skrattade ganska mycket längs vägen, även om det var den sorts skratt som fastnar lite i halsen. Men Nabil är t.ex. ganska kul när han svinar runt i sin rullstol. Katten är ju bra tjurig också, besatt av Satan får man anta. Det är dessutom på sin plats att lyfta fram Maria Hofstätter för en väldigt bra skådespelarinsats, hon bär ju mycket av det här trots allt. Lite är dock känslan att Seidl hade flera bra idéer, som han också lyckades implementera, men att han aldrig fullt ut lyckades bygga en film kring dem. Betyget landar på en ganska stark trea
#54 (Anmäl)   18/5 2016
Inte lika stark som första filmen, men jag gillar den.
indygrinder (Anmäl)   25/5 2015
Inte lika träffsäker som "Paradis: Kärlek". Definitivt långsammare tempo, men ändå väldigt imponerande och deprimerande. Stark trea.
mammene (Anmäl)   23/11 2014
Jag höll nästan på att bli galen på människan i huvudrollen, sedan en bit in i filmen kunde jag nästan förstå henne,(nästan). Ulrich Seidl verkar gilla att gå till ytterligheter och drar sig inte för något ämne, här fick religionen sig en käftsmäll. Den prövade verkligen tålamodet och skapade känslor och ändå sevärd.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Paradis: Tro