Paraplyerna i Cherbourg

Originaltitel: Les parapluies de Cherbourg
Regissör:Jacques Demy
Utgivningsår:1964

Om Paraplyerna i Cherbourg:

Hela dialogen sjungs i detta romantiska drama om Geneviève och Guy som är kära och blir med barn. Men så blir Guy inkallad till armén, och väntas inte tillbaka förrän om två år. Geneviève blir i stället uppvaktad av Roland, som är villig att träda in som far till barnet.
Se filmen på Plejmo

Regissör: Jacques Demy
År: 1961
Genre: Drama, Romantik
Lola

Catherine Deneuve, Nino Castelnuovo, Anne Vernon, Marc Michel, Ellen Farner, Mireille Perrey, Danielle Licari (röst), José Bartel (röst), Christiane Legrand (röst), Georges Blaness (röst), Claudine Meunier (röst), Claire Leclerc (röst)

Jacques Demy

Drama, Romantik, Musikal

The Umbrellas of Cherbourg

Frankrike, Västtyskland
Med i listor: Guldpalmer, Pembletons favorit-soundtrack
Diskussioner om Paraplyerna i Cherbourg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Paraplyerna i Cherbourg (162 st)
Barneyk (Anmäl)   20:13 17/4
Otroligt snygga färger och kontrasterna med kläderna och tapeterna och så är väldigt snyggt. Jag sugs direkt in i det hela och gillar verkligen hur dom sjunger allt. Tyvärr är själva storyn rätt ointressant, förlegad och väldigt platt. Trots det så blir det lite moloket fint på sina ställen. En väldigt klar trea, mycket trevlig film! Men det är inte en stark, blir lite segt sista tredjedelen faktiskt. Och jag tycker karaktärerna beter sig lite dumt och det gör att jag inte engageras. Men en trea är det absolut! Väldigt fint!
myslas (Anmäl)   13:34 7/4
Banalt men ändå charmigt, fast en musikal där alla sjunger ut sina repliker men som egentligen inte består av några sångnummer alls blir ganska enahanda till slut. Det färgstarka fotot står ut.
Jaganatha (Anmäl)   15/3 2018
Ovanlig musikal såtillvida att skådespelarna aldrig upphör att sjunga med resultatet att musiken blir lite enahanda. Den är också en produkt av sin tid eftersom den är mollstämd, allvarlig och samhällskritisk. Unik film från tiden då Frankrike överglänste USA:s filmindustri.
Filmfantast86 (Anmäl)   26/10 2017
Pingstpastorn (Anmäl)   7/8 2017