Parfymen: Berättelsen om en mördare

Originaltitel: Perfume: The Story of a Murderer
Regissör:Tom Tykwer
Utgivningsår:2006

Om Parfymen: Berättelsen om en mördare:

Paris, 1700-tal. Jean-Baptiste Grenouille saknar helt kroppslukt och människor blir, utan att förstå varför, illa till mods i hans närvaro, så han lever i isolering. Desto lättare för honom att bevara sin hemlighet - han är född med ett luktsinne så fint att han i mörkret kan följa en enskild människa på flera kilometers avstånd. Dofter blir hans besatthet, men också hans yrke - parfymörens. Den doft som ger honom den mest utsökta njutningen finner han hos unga oskuldsfulla kvinnor. Själva kvinnorna intresserar honom inte - men doften! Den måste utvinnas och förädlas efter konstens alla regler, men utövandet är bundet till ett fruktansvärt villkor.
Se filmen på CDON

Regissör: Jean-Marc Vallée
År: 2015
Genre: Drama, Komedi
Demolition

Ben Whishaw, Dustin Hoffman, Alan Rickman, Rachel Hurd-Wood, Karoline Herfurth, Corinna Harfouch, Paul Berrondo, Harris Gordon, Jessica Schwarz, Sara Forestier, Joanna Griffiths, David Calder, Simon Chandler, Dora Romano, John Hurt (röst)

Andrew Birkin, Bernd Eichinger, Tom Tykwer

Drama, Thriller

Tyskland, Frankrike, Spanien, USA

Recension Parfymen: Berättelsen om en mördare

- pufred sätter betyg 5 och skriver:
Jean-Baptiste Grenouille föds i 1700-talets Paris på en stinkande fiskmarknad. Han har en liten egenhet; han saknar egen kroppslukt och kan känna och dela upp dofter och odörer på kilometers avstånd. Dofter blir hans passion och besatthet. Han är utstött och hunsad. En dag finner han en doft som överväldigar honom, tillhörandes en ung oskuldsfull kvinna. Han blir som besatt av tanken på att kunna behålla,...

Recension av Parfymen: Berättelsen om en mördare - Läs hela!

Med i listor: Norrköping Filmfestival Flimmer 2007
Diskussioner om Parfymen: Berättelsen om en mördare  (0 diskussioner)
Kommentarer om Parfymen: Berättelsen om en mördare (706 st)
Jamesa (Anmäl)   28/6 2018
Tramsigt. Dessutom segt.
ModestyWilde (Anmäl)   6/4 2018
Makaber och obehaglig - så mycket att stämningen för mig går förlorad. Har inte läst boken, och förmodligen är Grenouille just så frånstötande i den som han är här i filmen - men jag skulle ha önskat mig en mer charmerande huvudrollsinnehavare för att det skulle kännas uthärdligt. Filmen fick mig att må dåligt och påminde mig mest om Burtons mörka Sweeney Todd och var lika ångestframkallande. Men den är välgjord och sevärd ändå. Jag kommer dock inte att vilja se om den.
Scrapop (Anmäl)   1/4 2018
Så snyggt, så bra!
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
S_Griffon (Anmäl)   15/10 2017
Skön känsla i denna filmen.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Parfymen: Berättelsen om en mördare