Paris

Originaltitel: Paris
Regissör:Cédric Klapisch
Utgivningsår:2008

Om Paris:

Pierre är en professionell dansare som lider av en allvarlig hjärtsjukdom. I väntan på en transplantation spenderar han sina dagar i sin våning i Paris och från balkongen iakttar han människorna omkring sig. Istället för att dansa själv är det Paris och parisarna som dansar för honom. När hans syster Élise flyttar in hos honom med sina tre barn ändrar han inte sina vanor.

Titel: Short Cuts
År: 1999
Magnolia
Titel: Paris, je t'aime
Originaltitel: Paris, je t'aime
Regissör: Olivier Assayas, Gurinder Chadha, Ethan Coen, Joel Coen, Isabel Coixet, Wes Craven, Alfonso Cuarón, Gérard Depardieu, Christopher Doyle, Richard LaGravenese, Alexander Payne, Bruno Podalydès, Walter Salles, Gus Van Sant, Sylvain Chomet, Tom Tykwer
År: 2006
Regissör: Shane Meadows
År: 2008
Genre: Drama, Komedi
Somers Town

Romain Duris, Juliette Binoche, Fabrice Luchini, Albert Dupontel, François Cluzet, Mélanie Laurent, Karin Viard, Gilles Lellouche, Zinedine Soualem, Julie Ferrier, Olivia Bonamy, Audrey Marnay, Annelise Hesme, Sabrina Ouazani, Judith El Zein

Cédric Klapisch

Drama, Komedi, Romantik

Frankrike
Diskussioner om Paris  (0 diskussioner)
Kommentarer om Paris (35 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   27/3 2015
Jag är svag för den här sortens filmer. Ett myller av karaktärer spelade av en stark ensemble, sådant kan jag aldrig tröttna på. Här gillar jag också att filmen är så anspråkslös. Inga pompösa budskap, inga stora berättelser, och inga uppblåsta känslor. Här vill man bara skildra människor, och man gör det väldigt bra. Tvärsäker var jag fortfarande inte på betyget, men när en film får dryga två timmar att bara flyga iväg, så tycker jag nog att den är värd en fyra
yrkeschaufföre (Anmäl)   20/3 2015
Några gånger grep den tag i mig men större delen av filmen var ointressant. En svag trea för skådespelarna och snygga Parismiljöer.
mammene (Anmäl)   6/7 2014
Fyran sätter jag mer för avtrycket efteråt än när jag såg den, tyckte om den även då men på något vis hängde den med efteråt. Otroligt bra skådespel och favoriten är Francois Cluzet. En härlig blandning av komik och allvar som lyckades riktigt bra, och en härlig blandning av karaktärer som blev en skön mix. Det kändes så naturligt på något vis.
ToveTikk (Anmäl)   22/6 2014
Fransk film <3