Paris, Texas

Originaltitel: Paris, Texas
Regissör:Wim Wenders
Utgivningsår:1984

Om Paris, Texas:

Travis vandrar från öknen in i en bar, äter lite is och däckar. Han vägrar att prata men genom en lapp med ett telefonnummer får byns läkare tag på hans bror. Travis har varit borta i fyra år, hans son är snart åtta och mamman är borta...

Titel: Återkomsten
Originaltitel: Ta'm e guilass
Regissör: Abbas Kiarostami
År: 1997
Smak av körsbär

Harry Dean Stanton, Dean Stockwell, Nastassja Kinski, Hunter Carson, Aurore Clément, John Lurie, Bernhard Wicki, Socorro Valdez, Tom Farrell

Sam Shepard, L M Kit Carson

Drama, Roadmovie

Västtyskland, Frankrike, Storbritannien, USA
Med i listor: Guldpalmer, Roadmovie Top 50
Diskussioner om Paris, Texas  (0 diskussioner)
Kommentarer om Paris, Texas (231 st)
KyLLo (Anmäl)   04:31 22/6
Fina miljöer, bra regi och helt okej skådespelarinsatser. Men den är så tunn, idéfattig och fjäskig. Om någon hade gjort en sån här film på senare år hade jag sagt "klyschig", men eftersom den är från 80-talet vågar jag inte uttala mig. Det är uppenbart vad man ska känna hela tiden. Man ska tycka att det är underbara människor, beröras av familjebanden och torka tårarna till utdragna sentimentala scener. Men nej, jag känner faktiskt ingenting för personerna, relationerna eller händelserna. Allt är så påklistrat. Då fallerar en stor del av filmen. Däremot vill jag tillägga att jag gillar många andra av Wenders filmer.
haajen (Anmäl)   8/10 2018
Bra spel och fint foto men i övrigt är jag inte SÅ impad, storyn är minimal och den känsla av melankoli/vemod/whatever som eftersträvas infinner sig inte riktigt hos mig medan jag tittar. Finns en del scener som etsar sig fast och slutet är fint. En annorlunda men överskattad western.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
gjoob (Anmäl)   1/6 2017
Väldigt fin upplösning, men resan dit är lång och tempot är väldigt segt. Förstod aldrig heller hur Walt och Anne kunde vara så förlåtande mot Travis.
Barneyk (Anmäl)   12/3 2017
Den börjar rätt okej och mysteriet väcker nyfikenhet. Det snygga fotot och miljöerna börjar nästan suga in mig men sen händer det ingenting och den rastlösa tristessen sätter in. Det är mest bara astråkigt och ointressant i sådär 1½ timme. Ett par fina stunder mellan Stanton och sonen men det räcker inte. När upplösningen väl kommer så bryr jag mig inte ett dugg utan vill mest att filmen ska ta slut. Det är en ganska stark historia som är väldigt speciellt och snyggt berättad, men tilltalar mig inte riktigt oavsett. Mest långtråkigt och trist.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Paris, Texas