Det regnar alltid i Provence

Originaltitel: Parlez-moi de la pluie
Regissör:Agnès Jaoui
Utgivningsår:2008

Om Det regnar alltid i Provence:

Agathe Villanova, feminist engagerad i politiken, återvänder till sitt barndomshem i södra Frankrike, där systern Florence bor med sin man och sina barn. Här bor också Mimouna, hemhjälpen, vars son Karim, tillsammans med sin vän Michel, planerar att spela in en dokumentär om Agathe Villanova för en serie om framgångsfulla kvinnor. Det är augusti. Det är grått och regnigt. Det är inte normalt. Men inget kommer att vara normalt.

Titel: I andras ögon
Regissör: Mike Leigh
År: 2008
Genre: Drama, Komedi
Happy-Go-Lucky

Jean-Pierre Bacri, Agnès Jaoui, Pascale Arbillot, Frédéric Pierrot, Jamel Debbouze, Anne Werner, Guillaume De Tonquedec, Mimouna Hadji, Laurent Jarroir, Florence Loiret Caille

Agnès Jaoui, Jean-Pierre Bacri

Drama, Komedi

Let It Rain

Frankrike
Diskussioner om Det regnar alltid i Provence  (0 diskussioner)
Kommentarer om Det regnar alltid i Provence (42 st)
Cumlin (Anmäl)   12/7 2016
Griniga medelåldersmänniskor som det är svårt att känna mycket sympati för. Inte min film alls.
idaho1981 (Anmäl)   17/2 2016
Svag trea. Men filmen vinner på enkelheten och äktheten. Bra skådespeleri och fint filmat.
Dele (Anmäl)   16/2 2015
En varm film som fint lyfter det gemensamt mänskliga i livets olika skeenden, situationer och perspektiv. Det lilla extra berörande i berättande och/eller tema saknar jag dock. Stark trea.
labi (Anmäl)   26/7 2014
Olyckligtvis råkde den här filmen bli min första Jaoui. Trots att jag inte är beredd att ge den mer än en tvåa visar hon dock prov på sin talang vad gäller regi och frejdig dialog - filmen lovar trots sina brister mer. På pluskontot är, förutom härligt skådespeleri och spänst i dialog, några riktigt roliga scener. Det som drar ner betyget är utan tvekan manus. Persongalleriet är rikligt och man kastas rakt in i detta myller av karaktärer. Initialt hade jag svårt att fatta vad filmen gick ut på, vem som var vem och deras inbördes relationer. När Jaoui dessutom låter alla dessa karaktärer skapa nya relationer åt höger och vänster blir intrigen mer än rörig. Ett tag tänkte jag: ”lyckas hon binda ihop alla dessa lösa trådar i slutet kanske filmen rentav är genial”. Dessvärre misslyckas Jaoui med detta, vilket är filmens största brist. Dock innehåller den så många ljusglimtar att jag faktiskt blir sugen på att se mer av henne, en inte alltför vanlig känsla efter en betyg-2-film.
johansk8 (Anmäl)   4/12 2012
Provence har inte bara gett oss god mat och franska Rivieran utan också en helt egen filmgenre - romcom la dramatique. Dramatiska romantiska komedier. Klassisk franskt pratdrama minus hjärtekrossande sorg plus män som är så taffliga och kärlekskranka att de blir komiska. I den genren är "En lanthandel i Provence" riktigt trist medan "Det regnar alltid i Provence" är helt okej.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Det regnar alltid i Provence