Betyg idag: 1 187 Besökare idag: 4 099

Originaltitel: Particle Fever
Regissör:Mark Levinson
Utgivningsår:2013

Om Particle Fever:

En dokumentär som följer sex framstående fysiker under lanseringen av Large Hadron Collider i Genève.
Se filmen på Netflix

Regissör: Tyler Measom, Jennilyn Merten
År: 2010
Sons of Perdition

Dokumentär

Diskussioner om Particle Fever  (0 diskussioner)
Kommentarer om Particle Fever (4 st)
rebelscum (Anmäl)   10/8 2015
Det här är verkligen bra och sevärt. Den kombinerar snyggt berättande med folkbildning och på en nivå som gör allting begripligt. Viktigast är dock att den får en komplicerad, vetenskaplig disciplin att verka så otroligt spännande. Bravo.
annihilat0r (Anmäl)   13/7 2015
"Particle Fever" är en högst engagerande dokumentär om vår tids främsta fysiker, i deras jakt efter gudspartikeln. En väldigt intressant värld att kliva in i. Spännande och betydelsefull.
Oidipussy (Anmäl)   29/11 2014
Super spännande och engagerande dokumentär!
hestret (Anmäl)   25/7 2014
Inte väntat att denna film skapar flera intressanta konflikter samtidigt som man får spänning och skildringar av personliga öden (vem blir inte till rörd på presskonferensen i slutet?) såväl som kollektiva gemenskaper. Innehåller mer än vad man trodde på förhand. Och vilken fantastisk tillgång Levinson har fått! Brukar vanligtvis tycka att "coola animationer" i dokumentärer är ett otyg, men här funkar det - simpelt, snyggt och bidrar till förståelsen till vissa av koncepten som presenteras. Filmen är också grymt bra klippt. Det som drar filmen lite är att den kanske inte lyckas förklara grundkoncepten bakom vad som testas på ett fullt tillfredsställande sätt för en lekman, men det är förstås en svår uppgift. Och trots allt lärde man ju sig ändå en hel del samtidigt som man bjöds på en fin filmupplevelse, vilket är ett gott betyg till en film som denna. En svag fyra blir det i betyg. 76/100