Pat Garrett och Billy the Kid

Originaltitel: Pat Garrett & Billy the Kid
Regissör:Sam Peckinpah
Utgivningsår:1973

Om Pat Garrett och Billy the Kid:

Året är 1881 i New Mexico. Pat Garrett, tidigare följeslagare och vän till den laglöse Billy the Kid, har blivit sheriff. Trots gammal vänskap så leder Pat uppbådet som skall fånga Billy the Kid och jakten avslutas på Fort Sumner.

Titel: Det vilda gänget
Regissör: John Frankenheimer
År: 1975
Genre: Drama, Action, Kriminalare
French Connection nr 2

James Coburn, Jason Robards, Kris Kristofferson, Bob Dylan, Harry Dean Stanton, Slim Pickens, Luke Askew, Gene Evans, Emilio Fernández, Elisha Cook Jr, Jack Elam, Rutanya Alda, Elizabeth Dupeyrón, Richard Jaeckel, Chill Wills, Barry Sullivan, Paul Fix

Rudy Wurlitzer

Western

Pat Garrett and Billy the Kid

Med i listor: Billy the Kid
Diskussioner om Pat Garrett och Billy the Kid  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pat Garrett och Billy the Kid (81 st)
Barneyk (Anmäl)   13:22 16/1
Jag har lite svårt för dom här western-filmerna ifrån 70-talet, stämningen och atmosfären tilltalar mig inte riktigt. Sen fascineras jag av hur vanligt det är med våld mot kvinnor, ofta nakna, i hyllade filmer ifrån den här tiden. Det är rätt märkligt. Den tuffa anti-hjälten eller nått är liksom en problematisk grej känner jag.
Gordyal (Anmäl)   27/4 2018
Att låta Dylan få en roll var kanske ingen bra idé, men det går i alla fall att stå ut med. Desto värre att låta honom yla sig igenom hela filmen - det är inte roligt någonstans. Dessutom funkar hans skitkassa musik uselt som soundtrack. Men i övrigt är det en rätt så schyst film i ett sävligt tempo. Folk dör till höger och vänster, utan att man alltid förstår varför. Coburn gör ett kanonjobb, och den övergripande stämningen är solig men mörk. (7-/15)
Starkbröl (Anmäl)   24/4 2018
Manliga, skitiga män skjuter varandra för just ingen anledning alls. Mystisk och långtråkig film som försöker ge Billy The Kid någon slags mening i det meningslösa. Orsaken till Bob Dylans (och hans rollfigurs) medverkan är väldigt oklar.
Tsurugi (Anmäl)   16/8 2017
Svag fyra.
Diclonius (Anmäl)   6/12 2016
Melankolisk och stämningsfull Western med fantastisk musik. Men Bob Dylan är verkligen en bedrövlig skådis.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pat Garrett och Billy the Kid