Steg för steg

Originaltitel: Patients
Regissör:Mehdi Idir, Fabien Marsaud
Utgivningsår:2016

Om Steg för steg:

Tvätta sig, klä på sig, ta en promenad, spela basketball: det här är saker Ben inte längre kan göra när han kommer till rehabcentret efter en allvarlig olycka. Hans nya vänner är tetraplegiker, paraplegiker eller lider av hjärnskador… kort sagt gräddan av rörelsehindrade. Tillsammans får de lära sig att vara tålmodiga. De kämpar emot, skryter, strider och förför varandra, men framförallt hjälper de varandra att hitta styrkan att våga leva igen.

Titel: En oväntad vänskap
Originaltitel: Intouchables
Regissör: Olivier Nakache, Eric Toledano
År: 2011
Genre: Drama, Komedi
En oväntad vänskap

Pablo Pauly, Soufiane Guerrab, Moussa Mansaly, Nailia Harzoune, Franck Falise, Rabah Nait Oufella, Côme Levin, Yannick Renier, Alban Ivanov, Anne Benoît, Samir El Bidadi, Dominique Blanc, Jason Divengele, Florence Muller, Xavier Mathieu

Fabien Marsaud, Fadette Drouard

Drama

Frankrike
Diskussioner om Steg för steg  (0 diskussioner)
Kommentarer om Steg för steg (1 st)
KyLLo (Anmäl)   16/8 2018
Som en ungdomligare version av En oväntad vänskap. En film om att vara ung och plötsligt bli delvis förlamad. Att tvingas släppa sina gamla rutiner och drömmar och istället hitta motivation och kraft att bygga på något nytt. Mycket om att hitta sig själv och komma till insikt, vänskap, tillhörighet, drömmar och kärlek. Det är inget renodlat drama, utan en dramakomedi. Välspelad och fint filmad. Färgstarka personporträtt. Många av personerna upplever jag dock som lite dryga och omogna. Och det är som att de har försökt att klämma in humor så ofta som möjligt, särskilt ironiska eller rent av elaka skämt. Ett par gånger träffar humorn helt rätt.