Patton

Originaltitel: Patton
Regissör:Franklin J Schaffner
Utgivningsår:1970

Om Patton:

George Patton var den enda general bland de allierade som nazisterna fruktade. Patton ledde sina trupper genom det mesta med sin rättframma och hårda stil och lämnade ingen oberörd av sin framfart.

Titel: Pattons sista dagar
Regissör: David Lean
År: 1957
Genre: Drama, Äventyr, Krig
Bron över floden Kwai

George C Scott, Karl Malden, Karl Michael Vogler, Siegfried Rauch, Richard Münch, Stephen Young, Michael Strong, Edward Binns

Francis Ford Coppola, Edmund H North

Drama, Krig, Biografi

Patton - pansargeneralen

Recension Patton

- billybob sätter betyg 4 och skriver:
Kritikerna höjde den här filmen till skyarna och 1970 vann den hela 8 Academy Awards® (inklusive den för Bästa Film). PATTON är ett fascinerande porträtt av en av 1900-talets främsta militära genier. En Oscar ® gick till George C. Scott för hans triumferande tolkning av George Patton, den enda av de allierades generaler som Nazityskarna verkligen var rädda för. Patton var karismatisk och extravagant;...

Recension av Patton - Läs hela!

Med i listor: Oscars
Diskussioner om Patton  (0 diskussioner)
Kommentarer om Patton (119 st)
Sarakin76 (Anmäl)   05:53 26/2
Bra film om amerikansk idiot.
norenorama (Anmäl)   21:38 2/1
Slutet kom väldigt abrupt, annars riktigt trevlig.
Filmfantast86 (Anmäl)   25/10 2017
Solidus (Anmäl)   25/2 2017
Sevärd biografi som skyms undan av storlaget fotot och episka krigsscener. Hur historiskt korrekt filmen är kan jag inte svara på, men däremot gör regissören är bra jobb med att ge en nyanserad bild över Patton. En stunden älskar man honom för att sedan hata honom med hela hjärtat. En fantastisk film som är ett måste på storduk. George C Scott förtjänar sin Oscar.
martin eden (Anmäl)   5/2 2017
[rek. 4] Verkligen en film som gjort sig förtjänt av sina Oscarstatyetter och -nomineringar! Allt är verkligen lysande och jag tycker att regissören på ett enastående sätt ger varje sekund av varje scen en visuell lyster som är genial. Krigsscenerna är makalösa! Efter den briljanta prolog-monologen haltar filmen en kort stund innan den kickar igång ordentligt, men sedan är den lysande rakt igenom. Tycker om de motsägelser som filmen tematiskt lyfter fram: karaktären är en "hjälte", men hur kan en människa förväntas var moralisk då dennes praktik ägnas åt ytterst amoraliska handlingar? Scott är lysande och gör denna konflikt trovärdig. I många avseenden är detta ett definitivt mästerverk, men jag avvaktar lite. Mycket, mycket bra!!! 4+/5-
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Patton