Betyg idag: 1 211 Besökare idag: 5 615

Originaltitel: Pawn Sacrifice
Regissör:Edward Zwick
Utgivningsår:2014

Om Pawn Sacrifice:

I denna sanna berättelse som utspelar sig mitt under det Kalla kriget får vi följa schacklegenden Bobby Fischer som i ett nervkittlande världsmästerskap hamnar i konflikt med Sovjet. Över en miljard människor runt om i världen ser på då en ensam immigrantson från Brooklyn kämpar mot världens bästa schackspelare – och mot sina egna inre konflikter – medan han försöker att på egen hand störta ett imperium i fördärvet.
Se filmen på SF Anytime

Regissör: Ryoo Seung-wan
År: 2006
Genre: Drama, Action, Kriminalare
The City of Violence

Tobey Maguire, Liev Schreiber, Michael Stuhlbarg, Peter Sarsgaard, Edward Zinoviev, Alexandre Gorchkov, Lily Rabe, Robin Weigert, Seamus Davey-Fitzpatrick, Aiden Lovekamp, Sophie Nélisse, Evelyne Brochu, Conrad Pla, Vitali Makarov, Brett Watson

Steven Knight

Drama, Biografi

Recension Pawn Sacrifice

- August Dellert sätter betyg 4 och skriver:
Pawn Sacrifice är den första riktiga filmatiseringen om schacklegenden Bobby Fischer. Namnet är dock redan bekant för många i och med filmen 'Searching for Bobby Fischer' (med den svenska titeln 'Oskyldiga Drag') samt för den lysande dokumentären 'Bobby Fischer Against the World'. Den övergripande handlingen i Pawn Sacrifice efterspeglar mycket av det vi fått se i dokumentären om den besvärade schackspelaren,...

Recension av Pawn Sacrifice - Läs hela!

Diskussioner om Pawn Sacrifice  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pawn Sacrifice (10 st)
Gordyal (Anmäl)   22:26 25/7
Finns egentligen inte så mycket att säga. En typisk trea, det är allt. (8/15)
Barneyk (Anmäl)   12:22 9/4
Dokumentären Bobby Fischer Against the World sög in mig totalt men den här filmen lyckas aldrig engagera mig nämnvärt. Lite intressant att se mer av propagandaspelet bakom även om det är svårt att veta hur sant det är, men just det perspektivet var ändå intressant att få. Men ganska oengagerande film som helhet.
Qhunden (Anmäl)   8/6 2016
Är inte särskilt fascinerad av schack och det visade sig ganska snabbt att jag inte skulle finna nåt större intresse för storyn om Bobby Fischer. Inga överraskningar, bara scen på scen med Fischers odräglighet. Därav få ljuspunkter i denna repetitiva snoozefest.
fridenpaden (Anmäl)   30/4 2016
Var inte särskilt annorlunda jämfört med dokumentären BF against the world. Men helt okej. Tobey McGuire är bra men jag plågas fortfarande av de hemska prestationerna från Spiderman 3. Kanske aldrig helt kan se Tobey utan att påminnas om löjliga dansscener.
kexchokladet (Anmäl)   22/1 2016
Tycker om sport, tycker om verklighetsbaserad film och gillar film från 70-talet så bara där har vi kommit en bra bit på vägen. En svag fyra blir det. Med någon annan än Tobey Maguire i huvudrollen så kanske...
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pawn Sacrifice
Se filmen