Peeping Tom - en smygtittare

Originaltitel: Peeping Tom
Regissör:Michael Powell
Utgivningsår:1960

Om Peeping Tom - en smygtittare:

Mark, en lugn och försynt ung man, jobbar på en filmstudio och vid sidan av detta tar han flickfoton ovanpå en sjabbig tidningskiosk. Besatt av bilden bär han alltid med sig sin lilla kamera och dokumenterar sitt liv och sina... mord! Det är nämligen så att Mark är speciellt intresserad av att fånga den rena skräcken i kvinnors ögon. En kvinna som hyr rum i Marks hus blir förtjust i honom och vill veta mer om hans liv och hans filmande. Kanske får hon veta mer än vad hon ville.

Titel: Frenzy
Regissör: Alfred Hitchcock
År: 1960
Genre: Thriller, Skräck, Mysterium
Psycho

Karlheinz Böhm, Moira Shearer, Anna Massey, Maxine Audley, Brenda Bruce, Esmond Knight, Martin Miller, Bartlett Mullins, Michael Goodliffe, Nigel Davenport, Jack Watson

Leo Marks

Drama, Thriller, Skräck

Storbritannien

Recension Peeping Tom - en smygtittare

- wernblom88 sätter betyg 4 och skriver:
Peeping Tom är en av föregångarna till slasher filmen, men även en film som började få filmskapare att förstå att människans psykologi kan vara väldigt skrämmande.

Recension av Peeping Tom - en smygtittare - Läs hela!

Diskussioner om Peeping Tom - en smygtittare  (0 diskussioner)
Kommentarer om Peeping Tom - en smygtittare (133 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
Ful_fisk (Anmäl)   22/6 2017
Bra skräckfilm med intressant problematik och eleganta meta-undertoner. Dock inget direkt mästerverk rent filmiskt. Rätt bra, bara. Hade nog hoppats på lite mer.
martin eden (Anmäl)   23/1 2017
[rek. 4] I många avseenden är detta ett mästerverk, men jag håller tillbaka lite. Fint spelad och lysande regisserad film. Komplex protagonist och i många avseenden en metafilm. Kan mycket väl hända att denna höjs efter fler tittar. Mycket, mycket bra!!! 4.
Engravadlax (Anmäl)   9/11 2015
Nyskapande... men antikverad.
dudson (Anmäl)   11/10 2015
Snygg&LÄcker film. Och förståligt att den var banbrytande på sin tid. Fast detta är inget för alla. Och inte för mig heller direkt" Dock väl genomförd film på alla sätt. 2+
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Peeping Tom - en smygtittare