Pele: Birth of a Legend

Originaltitel: Pele: Birth of a Legend
Regissör:Jeff Zimbalist, Michael Zimbalist
Utgivningsår:2016

Om Pele: Birth of a Legend:

Historien om den legendariska fotbollsspelaren Pelé som endast 17 år gammal gjorde det vinnande målet när Brasilien tog VM-guld 1958. Från en hård uppväxt i Brasiliens slumkvarter, använde Pelé sin okonventionella spelstil och exceptionella driv för att lyckas och övervinna alla odds.

Titel: Maradona
Regissör: Danny Cannon
År: 2005
Genre: Drama, Romantik
Goal!

Kevin de Paula, Leonardo Lima Carvalho, Vincent D'Onofrio, Mariana Nunes, Seu Jorge, Diego Boneta, Colm Meaney, Rodrigo Santoro, Milton Gonçalves, Garcia Júnior, Vivi Devereaux, Mariana Balsa, Tonya Cornelisse, Felipe Simas, André Mattos, Seth Michaels

Jeff Zimbalist, Michael Zimbalist

Drama, Biografi

Med i listor: Fotboll
Diskussioner om Pele: Birth of a Legend  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pele: Birth of a Legend (8 st)
arruba (Anmäl)   17/4 2018
Joga bonito guden, den störste? Eller var han? Hans livshistoria och vad han åstadkommit är otroligt, hans arv kommer alltid leva vidare och kommer snacket igång vem som är den största är hans namn alltid med i diskussionen. Filmen kändes kanske lite väl Hollywood, men den var underhållande och intressant.
Sture Stenhög (Anmäl)   3/10 2017
Den här taffliga skapelsen lyckas kombinera det mesta som brukar vara fel med såväl biografifilmer som sportfilmer. Det är en sådan där film där det enda viktiga är dramaturgi och konflikt. Man vill hela tiden att Pele både ska vara en underdog och övermänsklig bra, så han måste byggas upp och brytas ner gång på gång på gång. Ingenting får ske gradvis, i ena stunden är allt åt helvete, i nästa är allt fantastiskt, och skillnaden mellan dessa två extremlägen är alltid någonting banalt som t.ex. att de tar av sig fotbollsskorna, eller att Pele har ett "inspirerande" samtal med någon. Jag förstår inte heller varför man tar ett riktigt namn i form av Mazzola och gör honom till en helt annan person än den han var. Skapa en fiktiv person om ni måste ha den konflikten, men gör det helst inte alls, den karaktären är det sämsta med hela filmen, och den konversation han har med Pele i halvtidsvilan av en VM-match borde kunna få vem som helst att bli självmordsbenägen. Är man dessutom det minsta fotbollsintresserad så blir förenklingen i konflikten mellan de två olika spelstilarna direkt plågsam att beskåda. Det finns dock inte jättemånga fotbollsfilmer därute, särskilt inte sådana som är baserade på verkligheten, och det är ju roligt att Sverige får agera Djävulen, så lite kul tyckte jag att det här var att se. Det är det som räddar den till en svag tvåa
dafreakish (Anmäl)   4/2 2017
Fullständigt värdelös biografifilm om världens nog genom tidernas bästa fotbollsspelare. Det är taffligt berättat, slarvigt genomfört men det största problemet är ändå de usla skådespelarna som förtar den lilla upplevelse man kanske hade kunnat få annars. Ett sorgligt försök till film.
Borrman (Anmäl)   22/8 2016
Pele var duktig. Filmen inget vidare
foppa99 (Anmäl)   6/6 2016
blandar löjeväckande dåliga scener med så fotbollsvackra att man nästan börjar gråta(pga Pele-legenden, mer än filmtekniska) bra musik me
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pele: Birth of a Legend