Pelikanfallet

Originaltitel: The Pelican Brief
Regissör:Alan J Pakula
Utgivningsår:1993

Om Pelikanfallet:

Två högt uppsatta personer vid USA:s högsta domstol mördas utan att FBI har den minsta ledtråd. En som däremot tror sig ha det är den unge juridikstuderande Darby Shaw. Hon ser helt plötsligt ett samband mellan morden som ingen annan gör. Problemet är bara att någon vet vem hon misstänker och därför blir detta en historia på liv och död. Även om hennes liv svävar i fara bestämmer hon sig för att lösa denna mordhistoria.

Titel: Juryn – A Time to Kill
Regissör: James Foley
År: 1996
Genre: Drama, Thriller
The Chamber - Dödscellen

Julia Roberts, Denzel Washington, Sam Shepard, John Lithgow, Robert Culp, Tony Goldwyn, James Sikking, William Atherton, Stanley Tucci, John Heard, Hume Cronyn, Anthony Heald, Nicholas Woodeson, Stanley Anderson, John Finn, Cynthia Nixon, Jake Weber

Alan J Pakula

Drama, Kriminalare, Thriller, Mysterium

Med i listor: 90-tal Top 50, Drama Top 50, John Grisham, Kriminalare Top 50, Mysterium Top 50, Startpaket 2, Thriller Top 50
Diskussioner om Pelikanfallet  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pelikanfallet (126 st)
Paramis (Anmäl)   3/11 2018
20 man i New Orleans kunde inte fånga henne. JR spelar uselt. Bara bilbombsscenen skrattade jag vid hennes agerande. Jag såg denna på bio när den kom. Då tyckte jag den va kass. Min åsikt är inte förändrad.
Nalleman (Anmäl)   29/1 2018
Sevärd! Duktiga skådisar!
Filmfantast86 (Anmäl)   11/10 2017
Trist film
Nalland (Anmäl)   6/12 2016
Ett intressant och spännande fall att bygga upp en kriminalhistoria kring. Hur det i den stora maktens korridorer, liksom i övriga världen, enbart är pengar och girighet som avgör. Så till den grad att människor offras för att undanhålla den beska smaken som sanningen utgör. Roberts/Washington utgör ett trovärdigt radarpar. Nyfikna, ambitiösa, samarbetvänliga och en vilja att nå ut med sanningen. Skildrar snyggt hur, förmodligen, den smutsiga värld av styrande politikers maktspel ser ut - på ytan polerat och fint, bakom kulisserna desto smutsigare med blod på både händer och sedlar.
myslas (Anmäl)   5/11 2016
När jag nu såg om den här filmen påminde det mig om hur bra thrillers John Grisham skrev en gång i tiden jämfört med den sörja han ger ut nu. Den här filmen är inte lika bra som boken men den är välgjord och spännande.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pelikanfallet