Persona

Originaltitel: Persona
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1966

Om Persona:

Sjuksystern Alma blir placerad att ta hand om skådespelerskan Elisabeth som har slutat tala. Avskilda från den övriga världen, vid en sommarstuga, ska de ta itu med problemen.

Titel: Black Swan
Originaltitel: 3 Women
Regissör: Robert Altman
År: 1977
3 kvinnor

Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand, Jörgen Lindström

Ingmar Bergman

Drama, Mysterium

Sverige

Recension Persona

- Juanito sätter betyg 5 och skriver:
En skådis, Elisabeth Vogler (Liv Ullmann), beslutar sig plötsligt, mitt under en teaterföreställning, att inte prata mer. Hon är apatisk och kommunicerar inte med sin omgivning. För att hon ska bli bättre spenderar hon en sommar i ett hus i skärgården tillsammans med den unga sjuksystern Alma (Bibi Andersson). Det blir en omvälvande vistelse, inte minst för Alma som öppnar sig för Elisabeth eftersom...

Recension av Persona - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Guldbaggar, Mysterium Top 50, Norden, Sverige Topp 50
Diskussioner om Persona  (0 diskussioner)
Kommentarer om Persona (328 st)
Jamesa (Anmäl)   17/10 2016
En bra Bergman, även om det finns de som är bättre. Fantastiskt foto, otorligt bra spel av Bibi. Dock ingen film som håller sig kvar,men en trevlig stund i soffan.
Roswall (Anmäl)   29/6 2016
Välspelat och välfotat. Vissa delar av filmen står sig inte lika bra idag. jag känner att jag inte kom riktigt in i den, men ett mycket intressant porträtt av vad de mänskliga jaget är, och dynamiken mellan den egna självförståelsen och andras uppfattning. Det är intressant att se hur Elisabet varande påverkar Almas självuppfattning.
atroxa (Anmäl)   3/5 2016
Fyra bara för att den är så originell.
Jämte (Anmäl)   7/2 2016
Nästan sjukt att svenskt foto och skådespeleri peakade här i den här filmen redan 1966. Har aldrig sett något bättre foto eller skådespeleri efteråt, möjligen i så fall i Bergmans senare filmer. Femman sitter stadigt.
andmoreagain (Anmäl)   2/1 2016
På ren jävla svenska: Bergmans bästa film. Lägg av med att övertolka och se filmen istället.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Persona