Betyg idag: 1 331 Besökare idag: 4 696

Originaltitel: Persona
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1966

Om Persona:

Sjuksystern Alma blir placerad att ta hand om skådespelerskan Elisabeth som har slutat tala. Avskilda från den övriga världen, vid en sommarstuga, ska de ta itu med problemen.

Titel: Black Swan
Regissör: Robert Altman
År: 1972
Genre: Drama, Skräck, Fantasy
Schizo - den kluvna verkligheten

Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand, Jörgen Lindström

Ingmar Bergman

Drama, Mysterium

Sverige

Recension Persona

- Juanito sätter betyg 5 och skriver:
En skådis, Elisabeth Vogler (Liv Ullmann), beslutar sig plötsligt, mitt under en teaterföreställning, att inte prata mer. Hon är apatisk och kommunicerar inte med sin omgivning. För att hon ska bli bättre spenderar hon en sommar i ett hus i skärgården tillsammans med den unga sjuksystern Alma (Bibi Andersson). Det blir en omvälvande vistelse, inte minst för Alma som öppnar sig för Elisabeth eftersom...

Recension av Persona - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Guldbaggar, Mysterium Top 50, Norden, Sverige Topp 50
Diskussioner om Persona  (0 diskussioner)
Kommentarer om Persona (332 st)
paninaro (Anmäl)   09:44 17/10
Noterar, tack vare filmtipset, att det var nästan exakt tio år sedan som jag såg Persona första gången. Tio år av vatten under broarna senare och en andra titt, denna gång på Cinematekets bioduk. Jag avstår nog från att analysera handlingen även denna gång, konstaterar bara att det finns teman om psykisk ohälsa, klass och identitet som är väldigt intressanta att gå och fundera utan att man egentligen behöver komma fram till något. Jag konstaterar även att Persona lämnar en med en känsla av att ha sett något unikt och något lite större än en vanlig film. Bioduken lyfter fram det magnifika fotot, den monokroma scenografin och de intensiva närbilderna på Andersson och Ullman. Ett mästerverk.
JD (Anmäl)   20:55 10/10
Det finns en hel del mästerverk därute, av alla de slag och i vitt skilda genrer, finkulturella eller populärkulturella. Men det är bara några få som stunden efter att projektorn slocknat får i princip allt annat man sett att framstå som futtigt, banalt och trivialt. Det är bara några få, ytterst få faktiskt, som tycks sträcka sig bortom det fattbara i filmens universum, som blir mer än film: en vision, en hallucination, en hemsökelse. Jag kan just nu bara komma på en annan sådan film utöver Persona: Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey. Om det fortfarande hade funnits häxbränningar på 1960-talet hade Bergman inte överlevt den här filmen.
Nalleman (Anmäl)   18:09 12/6
För mig bidrar förutom skådespelarna miljöerna på Fårö till mitt betyg. En film som åldrats med värdighet.
Jaganatha (Anmäl)   21:45 6/3
Filmen med vilken Ingmar Bergman, enligt egen utsago, räddade sitt eget konstnärskap. I år är han visst 100-årsjubilar, så då får man väl passa på att se några av hans verk på bio. Persona har faktiskt åldrats med välbehag mycket på grund av att det är en avskalad och sparsmakad produktion. Bibi Andersson talar nästan hela tiden, medan Liv Ullmann tiger som muren. Bergman ägnar sig emellanåt åt metafilmövningar för att påminna oss i publiken om att det inte är verklighet vi beskådar. Detta är helt klart en av Bergmans främsta skapelser, stundtals gränsande till psykologisk skräck och kanske just därför så inflytelserik och ständigt en källa till inspiration för filmskapare i hans efterföljd.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Persona