Betyg idag: 2 655 Besökare idag: 6 766

Originaltitel: Persona
Regissör:Ingmar Bergman
Utgivningsår:1966

Om Persona:

Sjuksystern Alma blir placerad att ta hand om skådespelerskan Elisabeth som har slutat tala. Avskilda från den övriga världen, vid en sommarstuga, ska de ta itu med problemen.

Titel: Black Swan
Regissör: Roman Polanski
År: 1965
Genre: Thriller, Skräck
Repulsion

Bibi Andersson, Liv Ullmann, Margaretha Krook, Gunnar Björnstrand, Jörgen Lindström

Ingmar Bergman

Drama, Mysterium

Sverige

Recension Persona

- AgnesPetter sätter betyg 5 och skriver:
Persona (1966) är en av Ingmar Bergmans största och mest inflytelserika filmer. Detta psykologiska drama har analyserats av många. Det är jag lite trött på, säger Bergman i en intervju jag får se innan filmen drar igång. Men det är inte särskilt konstigt att filmen tolkats så pass mycket som den har. Men en del nästan övernaturliga element och svårtydda scener så vill man inte göra mycket annat än...

Recension av Persona - Läs hela!

Med i listor: 60-tal Top 50, Guldbaggar, Mysterium Top 50, Norden, Sverige Topp 50
Diskussioner om Persona  (0 diskussioner)
Kommentarer om Persona (330 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   01:31 23/10
martin eden (Anmäl)   22:16 10/7
[rek. 5] Jag brukar generellt tycka att Bergman är ganska överskattad, men detta är ingenting mindre än ett mästerverk och, faktiskt, värd alla hyllningar!! Allt är verklige första klass och regi samt scenografi känns helt fantastiskt! Jag tror att vi alla har våra tolkningar om vad den egentligen betyder och gestaltar, men det viktiga är inte "vad:et" utan "hur:et". En av Bergmans bästa! Mästerverk!!! 5.
Jamesa (Anmäl)   17/10 2016
En bra Bergman, även om det finns de som är bättre. Fantastiskt foto, otorligt bra spel av Bibi. Dock ingen film som håller sig kvar,men en trevlig stund i soffan.
Roswall (Anmäl)   29/6 2016
Välspelat och välfotat. Vissa delar av filmen står sig inte lika bra idag. jag känner att jag inte kom riktigt in i den, men ett mycket intressant porträtt av vad de mänskliga jaget är, och dynamiken mellan den egna självförståelsen och andras uppfattning. Det är intressant att se hur Elisabet varande påverkar Almas självuppfattning.
atroxa (Anmäl)   3/5 2016
Fyra bara för att den är så originell.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Persona