Petra von Kants bittra tårar

Originaltitel: Die bitteren Tränen der Petra von Kant
Regissör:Rainer Werner Fassbinder
Utgivningsår:1972

Om Petra von Kants bittra tårar:

Instängd i sin ateljé som osar kvalmigt av dekadent 20-tal framlever modeskaparen Petra von Kant sitt liv i bitterhet och leda. Ensam sedan man och dotter skrämts iväg har hon bara sin hunsade sekreterare att attackera med sin vassa tunga som skär i stål. När kärleken återigen gör sidensvept entré i hennes liv gestaltas den av den avsevärt yngre Karin. Lite vulgär men mycket tilldragande. Kärleken slår till som ett virus. Petra blir som besatt. Förryckt.

Titel: Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare
Originaltitel: The Cook, the Thief, His Wife & Her Lover
Regissör: Peter Greenaway
År: 1989
Genre: Drama, Kriminalare
Kocken, tjuven, hans fru & hennes älskare
Titel: Matrosen och stjärnan
Originaltitel: Vivre sa vie: Film en douze tableaux
Regissör: Jean-Luc Godard
År: 1962
Leva sitt liv

Margit Carstensen, Hanna Schygulla, Katrin Schaake, Eva Mattes, Gisela Fackeldey, Irm Hermann

Rainer Werner Fassbinder

Drama

The Bitter Tears of Petra von Kant

Västtyskland
Diskussioner om Petra von Kants bittra tårar  (1 diskussioner)
Kommentarer om Petra von Kants bittra tårar (63 st)
Henry Morgan (Anmäl)   14:02 11/3
Märklig men fascinerande film. Fina färger, otroliga filmkompositioner och brinnande dialog. Det som jag minns starkast från filmen är när Petra utbrister "ljug för mig". Jag vet inte varför men det berörde mig. Petra von Kants tårar är utmanade för tittaren. Tempot är långsamt och den utspelar sig i en lägenhet utan några andra miljöbyten. Det märks att att detta från början är en teater men filmen fyller en funktion och Fassbinder bevisar att han med små medel kan beröra och vara intressant.
Memmem (Anmäl)   30/7 2017
Fin teater, men inte lika bra film! Fassbinder började som teaterregissör och det kan man se i detta fina drama, som är ett kammarspel med enbart kvinnor. Den medelålders uttråkade klädskaparen Petra von Kant har få vänner och liten kontakt med dotter och mor. Sina ledsamma dagar bedriver hon i eller runt sin stora metallsäng i ateljén i Bremen. Det enda återkommande sällskapet är allt-i-allon Marlene som hunsas med ständiga order om att teckna kläderna, skriva brev, servera mat och drycker, svara i telefonen samt öppna dörren, helst samtidigt. Så får emellertid Petra ett uppdrag att presentera en vårkollektion, och strax efter får hon besök av sin enda vän baronessan, som har med sig en ung och vacker kvinna. Utmärkt skådespeleri av Fassbinders vanliga skådespelargrupp, inte minst Margit Carstensen som Petra von Kant och Hanna Schygulla som den unga kvinnan. Fotot och scenografin är som vanligt intressanta, men begränsningen till en ateljé passar bättre för teater än film. Jag saknar bilder från andra miljöer och framför allt lite utomhusmiljöer. Vissa sekvenser blir onödigt långa. Denna film når inte upp till variationen i bilder och handling i "Maria Brauns äktenskap". Betyg: 3½
Conan Barbaren (Anmäl)   16/7 2017
Tycker Fassbinders väldigt teatraliska stil inte riktigt gör sig till rätta i detta pratdrama. Verkligen ett verk för teatern men tycker alla stora orimliga känslor gör sig farsartade. Men kompositionsmässigt än väldigt snygg film på små medel, men uppskattar mer fassbinders mer subtilt excentriska karakäterer.
martin eden (Anmäl)   24/4 2017
[rek. 4] Man märker att detta i grunden är ett verk för scenen! Fantastiska skådisar och fin dialog. Men Fassbinders bildkompositioner och sätt att ge scenerna liv med subtila rörelser och positioner. Gillar även art deco-dekoren och kostymer samt färger. Mycket bra!!! 4+
Sture Stenhög (Anmäl)   9/3 2017
Min första Fassbinder och jag blev väl varken tagen med storm eller bortskrämd. Den har onekligen en egen stil och mycket personlighet. Den behandlar också intressanta teman och bjuder på bra skådespeleri och en del bra dialog, men även om jag aldrig blev direkt uttråkad, så känner jag att den håller mig på en viss distans, och den lämnade inga större bestående intryck efter sig. Det teaterliknande upplägget är möjligen anledningen till att det här inte riktigt passar mig. Men en trea är den iaf värd
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Petra von Kants bittra tårar