Betyg idag: 1 464 Besökare idag: 7 011

Originaltitel: Phantom Thread
Regissör:Paul Thomas Anderson
Utgivningsår:2017

Om Phantom Thread:

I 1950-talets London befinner sig den berömde klänningsmakaren Reynolds Woodcock och hans syster Cyril. De klär kungligheter, filmstjärnor, arvtagerskor och andra societetslejon med exklusiva och distinkta plagg från The House of Woodcock. Kvinnorna passerar i snabb revy i Woodcocks liv, något som stillar den övertygade ungkarlens behov av både inspiration och sällskap. Men en dag möter han den unga och viljestarka Alma som snabbt blir både en inspirationskälla och älskarinna. Sakta men säkert börjar kärleken skapa revor i hans tidigare så välskräddade tillvaro.

Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Camilla Rutherford, Gina McKee, Brian Gleeson, Harriet Sansom Harris, Lujza Richter, Julia Davis, Richard Graham, Silas Carson, Jane Perry, Nicholas Mander, Philip Franks, Phyllis MacMahon, Martin Dew

Paul Thomas Anderson

Drama, Romantik

Med i listor: Medlemmarnas mest betygsatta just nu
Diskussioner om Phantom Thread  (0 diskussioner)
Kommentarer om Phantom Thread (7 st)
Astrojacob (Anmäl)   00:05 15/2
Ja, vad säger man? Svår film med underbart tempo men samtidigt frustrerande långsam innan Drama inträder. Utsökt spel sista 30 min räddar en Fyra, men ingen Oscarsvinnare.
Jaganatha (Anmäl)   21:14 13/2
Svår och tungsint film och således svår att betygsätta. Men att vi har med en av nutidens främsta regissörer att göra, därtill en av de bästa skådespelarna, står klart från första till sista bildruta. Musiken av Jonny Greenwood förtjänar också ett omnämnande. Synd bara att inte handlingen och händelseutvecklingen greppar tag på det sätt som jag hade önskat. Kallsinnet regerar för mycket, liksom det kanske gör i Reynolds Woodcocks liv. Det är mycket riktigt något perverst och obehagligt över de centrala relationerna i filmen. Paul Thomas Anderson klarar här av att göra det James Foley misslyckas med i Fifty Shades Freed. Eller också var det bara jag som råkade se de båda filmerna nära inpå varandra och inbillade mig ett samband.
pontuselias (Anmäl)   10:22 10/2
Grymt snygg, bra musik, Day Lewis har några riktigt bra one-liners, men karaktärerna hade behövt en bättre tredje akt
La_suede (Anmäl)   00:45 4/2
Jag vet inte faktiskt. Jag håller med om att huvudpersonerna gjorde det bra. Handlingen, ja jag vet inte riktigt. Ibland känns det som om man bara börjar bli okänslig, men den berör inte direkt. Jag gillade inte hur Krieps karaktär utvecklade sig. Och framförallt kändes den inte verklig. Precis som om det var en kompensation för hans beteende.
#54 (Anmäl)   23:48 1/2
Visning 16 av 30 jag ser på Göteborg Film Festival. Inte helt tydligt hur den här filmen ska tolkas. Intressant är den dock i vilket fall.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Phantom Thread