Betyg idag: 1 314 Besökare idag: 4 173

Originaltitel: Phantom Thread
Regissör:Paul Thomas Anderson
Utgivningsår:2017

Om Phantom Thread:

I 1950-talets London befinner sig den berömde klänningsmakaren Reynolds Woodcock och hans syster Cyril. De klär kungligheter, filmstjärnor, arvtagerskor och andra societetslejon med exklusiva och distinkta plagg från The House of Woodcock. Kvinnorna passerar i snabb revy i Woodcocks liv, något som stillar den övertygade ungkarlens behov av både inspiration och sällskap. Men en dag möter han den unga och viljestarka Alma som snabbt blir både en inspirationskälla och älskarinna. Sakta men säkert börjar kärleken skapa revor i hans tidigare så välskräddade tillvaro.

Daniel Day-Lewis, Vicky Krieps, Lesley Manville, Camilla Rutherford, Gina McKee, Brian Gleeson, Harriet Sansom Harris, Lujza Richter, Julia Davis, Richard Graham, Silas Carson, Jane Perry, Nicholas Mander, Philip Franks, Phyllis MacMahon, Martin Dew

Paul Thomas Anderson

Drama, Romantik

Storbritannien, USA
Diskussioner om Phantom Thread  (0 diskussioner)
Kommentarer om Phantom Thread (27 st)
Barneyk (Anmäl)   19:58 17/7
Välgjort men osympatiskt och ointressant. Svag tvåa. PTA har helt tappat mig. Efter raka fyror och femmor är det bara tvåor på sistone.
Engravadlax (Anmäl)   00:03 31/3
Jobbiga och framförallt tråkiga karaktärer, musiken är monoton och påträngande, väldigt få tempobyten, dialoger och framföranden känns ofta artificiella, manus en soppa. Inte så löjeväckande dålig som när han gjorde Lincoln, men DDL har passerat sitt bäst före datum. PTA har alltid varit halvdålig, men utan en stjärncasting i högform så är hans filmer ingenting.
Olof_Gronlund (Anmäl)   01:48 12/3
Alltså faktiskt på gränsen till en fyra, Day Lewis i sin sista film tyvärr och han spelar inte över heller. Mycket bra jobb av Vicky Krieps med, som förtjänade en nominering på Oscarsgalan tycker jag. Det som gör att det blir en trea istället för en fyra är handlingen i sig om klänningar osv. Det är inte jätteintressant för min del, men samspelet mellan huvudrollerna var väldigt bra.
haajen (Anmäl)   17:41 11/3
Fyran är åt det svagare hållet då filmen är för lång och jag förstår de som tycker att den inte har så mycket att förmedla. Själv förvånades jag av hur rolig den var emellanåt och jag drogs in i miljöerna och det skruvade spel som pågår mellan de tre huvudkaraktärerna. Många frågor lämnas obesvarade och en får vrida och vända på det en sett. Hur som haver, Manville är den som slutligen räddar betyget - hon är filmens MVP.
Dangoh (Anmäl)   15:55 8/3
kan man ge en 0:a?