Philomena

Regissör:Stephen Frears
Utgivningsår:2013
Antal betyg:1925 betyg

Om Philomena:

En kvinna ger sig ut för att försöka finna sin vuxne son, som togs ifrån henne flera decennier tidigare när hon levde i ett kloster.

Baserad på biografin The Lost Child of Philomena Lee av Martin Sixsmith från år 2009.

Titel: En oväntad vänskap
Originaltitel: The Magdalene Sisters
Regissör: Peter Mullan
År: 2002
Magdalenasystrarna

Judi Dench, Steve Coogan, Sophie Kennedy Clark, Mare Winningham, Barbara Jefford, Ruth McCabe, Peter Hermann, Sean Mahon, Anna Maxwell Martin, Michelle Fairley, Wunmi Mosaku, Amy McAllister, Charlie Murphy, Cathy Belton, Kate Fleetwood, Charissa Shearer

Steve Coogan, Jeff Pope

Drama, Biografi

Storbritannien

Recension Philomena

- Surftheworld sätter betyg 4 och skriver:
Philomena är en viktig film, som inte bara belyser och aktualiserar en händelse, utan också berättar en större historia. Om hur vi människor ska förhålla oss till våra liv och personerna i det. En viktig lärdom, som jag tror att alla kan behöva bli påminda om ibland.

Recension av Philomena - Läs hela!

Diskussioner om Philomena  (0 diskussioner)
Kommentarer om Philomena (101 st)
Barneyk (Anmäl)   00:30 28/1
Precis som supermancover så gav det mig mycket kött på benen kring varifrån Philomena kommer och på vilket sätt hon förlorade sitt barn genom att ha sett The Magdalene Sisters nyligen. Och med det i åtanke är Philomena än mer intressant som människa och gestaltningen av Dench är klockren och spelar så väl med Coogans karaktär. Jag tycker inte den är ensidig på något negativt sätt. Fin film som ändå inte är fantastisk på något sätt.
supermancover (Anmäl)   02:05 24/1
Ett tips är att se "The Magdalene sisters" innan en ser denna.
Razzel (Anmäl)   26/12 2016
Judi Dench briljerar i finstämd film, även Coogan sevärd. Lite väl enkel beskrivning sv nunnorna, men allt som allt en fröjd att se.
KyLLo (Anmäl)   25/12 2016
Något ensidig, men välgjord och bra skådespelare.
Ve72 (Anmäl)   26/11 2016
Att den är verklighetsbaserad höjer ju den absolut ett snäpp. Att man kan göra en lite rolig film om något som egentligen är så allvarligt är ju ändå rätt skönt ibland. Sen är ju Judi Dench helt förtjusande i sin skådespel - utan tvekan en på miljonen! ;)
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Philomena
Se filmen