Pi

Originaltitel: Pi
Regissör:Darren Aronofsky
Utgivningsår:1998

Om Pi:

Matematikern Max Cohen är övertygad om att allt i naturen kan förklaras med matematiska mönster. Han söker efter mönstret som förklarar aktiemarknaden. Genom en 'bug' i sin dator, Euklides, hittar han något som verkar vara mycket större. Är det svaret på allt han har kommit på spåren?

Titel: Primer
Originaltitel: Dekalog, jeden
Regissör: Krzysztof Kieslowski
År: 1988
Dekalogen 1: Du skall inga andra gudar hava jämte mig

Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman, Pamela Hart, Stephen Pearlman, Samia Shoaib, Ajay Naidu, Kristyn Mae-Anne Lao

Darren Aronofsky

Thriller, Science Fiction

Recension Pi

- Huevon sätter betyg 3 och skriver:
Jag har blivit rekommenderad den här filmen vid ett flertal tillfällen. Någon sa till och med någonting i stil med: ”äntligen en film där man måste tänka hela tiden”. Jo tack. Men vad ska man tänka på? Filmen är långrandig och inte nog intressant i min smak. Ett socialt missfoster till mattegeni söket livets mening genom att leta efter mönster i talserier i världen. Två olika rörelser fattar tycke...

Recension av Pi - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Science Fiction Top 50
Diskussioner om Pi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pi (499 st)
Sture Stenhög (Anmäl)   02:29 5/3
Fördelen med lågbudgetfilmer gjorda utanför systemet är att de kan vara precis hur nördiga de vill utan att någon producent lägger sig i och vill dumma ner det hela. Den faktorn uppskattade jag till en början här, och det är intressant att se hur Aronofsky stil växer fram redan på det här tidiga stadiet, men tyvärr tycker jag inte att dessa aspekter tas tillvara. När filmen alltmer försvinner bort i paranoia och diverse knasigheter, så försvinner också mitt intresse. Det blir tröttsamt och repetitivt
Filmfantast86 (Anmäl)   7/10 2017
Smart film
Darn (Anmäl)   30/9 2015
Fann den särskilt intressant i den eviga konstruktionen av motsättningen mellan natur och kultur. Det var filmens stora behållning, för mig personligen. Därtill kunde jag lägga till dess independentkvaliteter som jag gillade skarpt. Dessutom, eller kanske även lite pga föregående nämnda, var den enormt snygg.
Mattias Strand (Anmäl)   28/4 2015
Nja. Jag skulle säkert ha gillat den då den kom men idag känns den väldigt daterad. Det där j-a drum-n-bass-soundtracket liksom... Storyn känns väldigt tunn och som nån skrev, mattesnacket blir mest en yta. Skildringen av huvudpersonens psykiska mående känns också oerhört klyschigt: han sitter hopkrupen i ett hörn med händerna kring huvudet, letar frenetiskt efter typ ett mikrochip under huden, står och rafsar i en papperskorg. Lyckligtvis gjorde han det så mycket bättre 12 år senare i Black Swan...
PapaUbu (Anmäl)   14/12 2014
Fantastisk film som håller hela vägen. Dystert och ack så lysande!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pi