Pi

Originaltitel: Pi
Regissör:Darren Aronofsky
Utgivningsår:1998

Om Pi:

Matematikern Max Cohen är övertygad om att allt i naturen kan förklaras med matematiska mönster. Han söker efter mönstret som förklarar aktiemarknaden. Genom en 'bug' i sin dator, Euklides, hittar han något som verkar vara mycket större. Är det svaret på allt han har kommit på spåren?

Titel: Primer
Regissör: Christopher Nolan
År: 2000
Genre: Thriller, Mysterium
Memento

Sean Gullette, Mark Margolis, Ben Shenkman, Pamela Hart, Stephen Pearlman, Samia Shoaib, Ajay Naidu, Kristyn Mae-Anne Lao

Darren Aronofsky

Thriller, Science Fiction

Recension Pi

- Santa Claus sätter betyg 3 och skriver:
Pi är något så underligt som ett filmiskt försök att hitta meningen med livet. Matematikern Max, ängslig, frånvarande och extremt intelligent ensamvarg, ägnar sina dagar åt att försöka hitta ett system, en mening, en förklaring till börsmarknaden. Men han har en sjukdom, ibland börjar han skaka i händerna, sväljer sen piller i mängder stora att döda en elefant innan han träffas av ett stort vitt ljussken....

Recension av Pi - Läs hela!

Med i listor: Filmtipsets Topp 250, Medlemmarnas mest eftersökta, Science Fiction Top 50
Diskussioner om Pi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pi (498 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   7/10 2017
Smart film
Darn (Anmäl)   30/9 2015
Fann den särskilt intressant i den eviga konstruktionen av motsättningen mellan natur och kultur. Det var filmens stora behållning, för mig personligen. Därtill kunde jag lägga till dess independentkvaliteter som jag gillade skarpt. Dessutom, eller kanske även lite pga föregående nämnda, var den enormt snygg.
Mattias Strand (Anmäl)   28/4 2015
Nja. Jag skulle säkert ha gillat den då den kom men idag känns den väldigt daterad. Det där j-a drum-n-bass-soundtracket liksom... Storyn känns väldigt tunn och som nån skrev, mattesnacket blir mest en yta. Skildringen av huvudpersonens psykiska mående känns också oerhört klyschigt: han sitter hopkrupen i ett hörn med händerna kring huvudet, letar frenetiskt efter typ ett mikrochip under huden, står och rafsar i en papperskorg. Lyckligtvis gjorde han det så mycket bättre 12 år senare i Black Swan...
PapaUbu (Anmäl)   14/12 2014
Fantastisk film som håller hela vägen. Dystert och ack så lysande!
Qhunden (Anmäl)   6/12 2014
Väldigt obehaglig och stilen tilltalar mig verkligen. Första halvan är väldigt engagerande. Tyvärr utvecklas inte historien på det sätt jag hade hoppats och andra halvan lyckas jag inte riktigt greppa. En konfunderad trea så länge.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pi