Pianot

Originaltitel: The Piano
Regissör:Jane Campion
Utgivningsår:1993

Om Pianot:

1800-talets mitt. Ada far tillsammans med sin dotter till Nya Zeeland för att gifta sig med landägaren Stewart. Med sig har hon ett piano vilket Stewart byter bort mot en bit mark med grannen Baines. Baines ber att Ada ska lära honom spela på pianot och en passionerad kärlekshistoria utvecklas mellan de båda.

Titel: Breaking the Waves
Regissör: Emir Kusturica
År: 1995
Genre: Drama, Komedi, Krig
Underground

Holly Hunter, Harvey Keitel, Sam Neill, Anna Paquin, Kerry Walker, Geneviève Lemon, Tungia Baker, Ian Mune, Peter Dennett, Te Whatanui Skipwith, Pete Smith (II), Bruce Allpress, Cliff Curtis

Jane Campion

Drama, Romantik

Australien, Nya Zeeland, Frankrike

Recension Pianot

- JoeZ sätter betyg 4 och skriver:
Jane Campion har regisserat The Piano och har gjort det mästerligt. Hon regisserar med sån inlevelse och pricksäkerhet. Kameravinklarna är då och då kusliga, för de förvånar en, när en karaktär blir förvånad blir man själv förvånad tack vare en speciell kameravinkel. Då känns just regin och tagningarna kusliga, mycket på grund av den tunga pianomusiken i bakgrunden, men också av just regin. Filmen...

Recension av Pianot - Läs hela!

Med i listor: Guldpalmer
Diskussioner om Pianot  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pianot (334 st)
Rai (Anmäl)   17/12 2018
Funkar att se på...
Filmfantast86 (Anmäl)   18/10 2017
AlbinWesley (Anmäl)   7/6 2017
En film om en tyst kvinna som blir sexuellt trakasserad av en man tills hon inser att hon gillar det. Vad är grejen med det liksom? Tyvärr inte så enastående som jag hade väntat mig, ändock bra.
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Pianot fick tre Oscars utnämningar och åtta nomineringar -93. Visst är det vackert och sensuellt nästan poetiskt men jag tycker inte att det lever upp till den mängden utnämningar. Jag håller med om Anna Paquins utnämning som bästa kvinnliga biroll men sen får det nog räcka. Foto och regi får stor hjälp av den mysiga miljön filmen är inspelad i men regin är ibland direkt dålig. Exempel på sådana dåligheter finns i bl.a. båt scenerna
Dream (Anmäl)   30/3 2016
En bra och vacker film när man behöver varva ner efter en tuff vecka, då den går i lagom tempo med fantastisk musik. Filmen känns även lite Tysk då den här typen av klassisk musik är stort i just Tyskland och Österrike än idag! Dock känns det ganska 80 - tal och 90 - tal över produktionen och kuliss, vilket gör att den inte riktigt håller idag och det drar ner betyget, men en stark 3a är en självklarhet för den här klassikern.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pianot