Picassos äventyr

Originaltitel: Picassos äventyr
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1978

Om Picassos äventyr:

Hasse & Tages respektlösa satir om Pablo Picasso från hans födelse i den spanska provinsen till konstlivet i Paris.

Titel: Äppelkriget
Originaltitel: Att angöra en brygga
År: 1965
Genre: Drama, Komedi, Romantik
Att angöra en brygga
Titel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Originaltitel: Släpp fångarne loss, det är vår!
År: 1975
Genre: Komedi
Släpp fångarne loss, det är vår!
Titel: Mannen som slutade röka
Originaltitel: Mannen som slutade röka
År: 1972
Mannen som slutade röka
Titel: Ägget är löst!
Originaltitel: Ägget är löst!
Regissör: Hans Alfredson
År: 1975
Ägget är löst!

Hans Alfredson, Magnus Härenstam, Gösta Ekman, Lena Olin, Birgitta Andersson, Lena Nyman, Sven Lindberg, Margaretha Krook, Per Oscarsson, Sune Mangs, Rolv Wesenlund, Bernard Cribbins, Wilfrid Brambell, Yngve Gamlin

Hans Alfredson, Tage Danielsson

Komedi

Sverige

Recension Picassos äventyr

- hubert sätter betyg 5 och skriver:
En film utöver det vanliga. Eller kanske inte för inbitna Hasse och Tage fans. Det är absolut ingen film man ser för att lära sig om Picasso och hans liv. Snarare för att ytterligare en gång fascineras över Hasse och Tages underbara sätt att se på världen med glimten i ögat. Picasso (Gösta Ekman) växer upp med sin mamma Doña Maria (Mararetha Krook) och sin pappa Don josé (Hans Alfredsson) i Spanien....

Recension av Picassos äventyr - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, AB Svenska Ord, Guldbaggar, Målare och skulptörer, Sverige Topp 50
Diskussioner om Picassos äventyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Picassos äventyr (236 st)
Hammerheart (Anmäl)   06:09 9/3
Sveriges roligast film nånsin.
Memmem (Anmäl)   06:25 13/1
Parad av komiska scener, parad med utdragna! I början av denna parafras på Pablo Picassos liv finns ett antal lysande komiska scener med små medel, värda en fyra. Efter hand verkar inspirationen hos filmmakarna ha sinat och man tar till allt grövre artilleri, utan att det blir särskilt roligt, värda en tvåa. Som helhet alltså en trea. Fina insatser från en elit av svenska komiker: Gösta Ekman d. y., Hasse Alfredson och Margaretha Krook. Fina scener från kulisserna i Tomelilla föreställande Madrid, Paris, London och franska Rivieran. Passande musik. Replikerna är värda ett högt betyg. De består enbart av välkända ord på de vanliga västeuropeiska språken, exempelvis: "El es muerte","Il est genial". Betyg: 3
Stargazed (Anmäl)   30/12 2017
Ett försök att vara som Monty Pyton, men fy vad dåligt det är. Något skämt här och där får mig att dra på mungiporna men långa bitar av filmen lider jag mig genom. Denna gick nog bättre hem på 70-talet om ens då.
Nalleman (Anmäl)   25/12 2017
Inte särskilt roligt alls. Tacka vet jag Släpp fångarne loss!
Rai (Anmäl)   28/11 2017
Det här är ta mig fan den sämsta filmen jag sätt, urk!!!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Picassos äventyr