Betyg idag: 1 787 Besökare idag: 6 887

Originaltitel: Picassos äventyr
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1978

Om Picassos äventyr:

Hasse & Tages respektlösa satir om Pablo Picasso från hans födelse i den spanska provinsen till konstlivet i Paris.

Titel: Äppelkriget
Originaltitel: Äppelkriget
År: 1971
Äppelkriget
Titel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Originaltitel: Släpp fångarne loss, det är vår!
År: 1975
Genre: Komedi
Släpp fångarne loss, det är vår!
Titel: Att angöra en brygga
Originaltitel: Mannen som slutade röka
År: 1972
Mannen som slutade röka
Titel: Ägget är löst!
Originaltitel: Ägget är löst!
Regissör: Hans Alfredson
År: 1975
Ägget är löst!

Hans Alfredson, Magnus Härenstam, Gösta Ekman, Lena Olin, Birgitta Andersson, Lena Nyman, Sven Lindberg, Margaretha Krook, Per Oscarsson, Sune Mangs, Rolv Wesenlund, Bernard Cribbins, Wilfrid Brambell, Yngve Gamlin, Sven Lindberg

Hans Alfredson, Tage Danielsson

Komedi

Sverige

Recension Picassos äventyr

- hubert sätter betyg 5 och skriver:
En film utöver det vanliga. Eller kanske inte för inbitna Hasse och Tage fans. Det är absolut ingen film man ser för att lära sig om Picasso och hans liv. Snarare för att ytterligare en gång fascineras över Hasse och Tages underbara sätt att se på världen med glimten i ögat. Picasso (Gösta Ekman) växer upp med sin mamma Doña Maria (Mararetha Krook) och sin pappa Don josé (Hans Alfredsson) i Spanien....

Recension av Picassos äventyr - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, AB Svenska Ord, Guldbaggar, Målare och skulptörer, Sverige Topp 50
Diskussioner om Picassos äventyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Picassos äventyr (231 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   21:18 22/10
Barneyk (Anmäl)   14:22 11/10
Trots att det inte riktigt är min typ av humor överlag och jag verkligen saknar någonting som binder ihop filmen för mig så blir det ändå en trea. Det är väldigt roligt på sina ställen och det är en absurd still som jag liksom faller in i efter ett tag. Trean är kanske lite för snäll då det var en del stunder jag bara satt och väntade på nästa bra grej, men dom bra grejerna är bra nog för en trea ändå.
martin eden (Anmäl)   11:56 1/10
[rek. 4] Härlig surrealistisk komedi, som lyckas kombinera fysisk komedi med mer intellektuell satirisk humor. Gösta Ekman är i sitt esse!! Roligt att se så många fina skådespelare och färgstarka figurer. Filmen i sig är ju oerhört överdriven och stiliserad precis som Picassos målningar... Jag var inte särskilt förtjust i denna när jag såg den som ung, men nu uppskattar jag den verkligen!! En av Hasse & Tages bästa!! Snudd på mästerverk!! 4+
RunRiot (Anmäl)   21:27 21/8
Den har sina moments absolut, men som helhet är den alldeles för långrandig.
Norpan0 (Anmäl)   23:45 2/7
Tänka sig att man tyckte den här var rolig en gång i tiden... Mest knasig. Studentikos humor. Berättartekniken påminner ofta om Monty python, fast inte så rolig.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Picassos äventyr