Betyg idag: 1 043 Besökare idag: 6 529

Originaltitel: Picassos äventyr
Regissör:Tage Danielsson
Utgivningsår:1978

Om Picassos äventyr:

Hasse & Tages respektlösa satir om Pablo Picasso från hans födelse i den spanska provinsen till konstlivet i Paris.

Titel: Äppelkriget
Originaltitel: Äppelkriget
År: 1971
Äppelkriget
Titel: Släpp fångarne loss, det är vår!
Originaltitel: Släpp fångarne loss, det är vår!
År: 1975
Genre: Komedi
Släpp fångarne loss, det är vår!
Titel: Att angöra en brygga
Titel: Mannen som slutade röka
Originaltitel: Mannen som slutade röka
År: 1972
Mannen som slutade röka

Hans Alfredson, Magnus Härenstam, Gösta Ekman, Lena Olin, Birgitta Andersson, Lena Nyman, Sven Lindberg, Margaretha Krook, Per Oscarsson, Sune Mangs, Rolv Wesenlund, Bernard Cribbins, Wilfrid Brambell, Yngve Gamlin, Sven Lindberg

Hans Alfredson, Tage Danielsson

Komedi

Sverige

Recension Picassos äventyr

- hubert sätter betyg 5 och skriver:
En film utöver det vanliga. Eller kanske inte för inbitna Hasse och Tage fans. Det är absolut ingen film man ser för att lära sig om Picasso och hans liv. Snarare för att ytterligare en gång fascineras över Hasse och Tages underbara sätt att se på världen med glimten i ögat. Picasso (Gösta Ekman) växer upp med sin mamma Doña Maria (Mararetha Krook) och sin pappa Don josé (Hans Alfredsson) i Spanien....

Recension av Picassos äventyr - Läs hela!

Med i listor: 70-tal Top 50, AB Svenska Ord, Guldbaggar, Målare och skulptörer, Sverige Topp 50
Diskussioner om Picassos äventyr  (0 diskussioner)
Kommentarer om Picassos äventyr (223 st)
Bengt_a (Anmäl)   10:06 2/11
2004-08-18 satte jag en fyra på denna här på Filmtipset. När jag såg den igen i helgen kan den inte få annat än en femma. Fantastisk film, med underbar humor och härliga skådespelare! Detta är den abslut bästa komedin som gjorts i Sverige i min mening.
Roswall (Anmäl)   15:10 10/6
nää, tappade intresset och stängde av efter 40 min..
martstenb (Anmäl)   1/2 2015
Dålig film
Hejochhå (Anmäl)   30/12 2014
Helt lysande och alldeles för okänd och underskattad för att vara en Hasse & Tage-film.
AlbinWesley (Anmäl)   7/10 2014
Klurigare att bedöma än de andra filmerna jag sett. Det stora problemet är väl nationalitetsstereotyperna, humor baserad på sådana måste skötas snyggare. Det blir för farsartat, det här. Men det är mycket som är rätt kul också, och framför allt ser den i stor utsträckning fenomenal ut. Inte så värst övertygande trea, men jag tyckte om en hel del med den ändå.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Picassos äventyr