Betyg idag: 1 068 Besökare idag: 5 890

Originaltitel: Pink Floyd The Wall
Regissör:Alan Parker
Utgivningsår:1982

Om Pink Floyd The Wall:

Berättelsen om The Wall skildras genom musiken av Pink Floyd, bilder och effekter. Det finns ingen konventionell dialog som för handlingen framåt. Det handlar om Pink, en rockartist som sitter instängd på ett hotellrum i Los Angeles. För många konserter, för mycket knark och för många applåder - han är utbränd. På TV:n surrar en välkänd krigsfilm. Vi växlar mellan tid och plats, verklighet och mardröm, när vi går på upptäcksfärd i Pinks smärtfulla minnen, var och ett en liten tegelsten i den mur som han gradvis byggt kring sina känslor.

Titel: Tommy
År: 1984
Genre: Familjefilm
Film nr.: 11977
One Hundred Years

Bob Geldof, Christine Hargreaves, James Laurenson, Eleanor David, Kevin McKeon, Jenny Wright, Alex McAvoy, Michael Ensign, Bob Hoskins

Roger Waters

Drama, Musikal

The Wall

Storbritannien

Recension Pink Floyd The Wall

- Greenleaf sätter betyg 3 och skriver:
Pink är en avdankad rockartist som sitter instängd på ett hotellrum i Los Angeles. Efter för många konserter, droger och uppskattning, tröttnar han på sig själv och blir utbränd. Vi får följa honom när han sitter i sitt hotellrum framför TV:n och ser tillbaka på sitt liv. Detta är en 95 minuter lång musikvideo, där Alan Parker (Midnight Express) visar en mängd riktigt snygga filmscener, blandat...

Recension av Pink Floyd The Wall - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Fiktiva musiker
Diskussioner om Pink Floyd The Wall  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pink Floyd The Wall (258 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   24/10 2017
Sture Stenhög (Anmäl)   26/11 2015
Jag antar att jag inte alls tillhör målgruppen för det här. Filmer berättade på det här viset är inte alls min grej, och Pink Floyd ser jag som tolerabla som bäst. Jag försökte iaf ge det här en rejäl chans till en början, och visst är den lite intressant visuellt på sina ställen, men det mesta framstod bara som meningslöst flum i mina ögon. Jag tappade därför intresset mer och mer under speltidens gång, och framåt slutet kände jag mig rent plågsamt uttråkad. Svag tvåa
lehtonen (Anmäl)   23/9 2014
filmen är i sig aktuell, och jag gillar Pink Floyd, problemet, och det provocerande för mig är att i bedömningen blir det som att bedöma MTV från samma period, en kanal som jag älskade då mest för musiken. Det är samma crossover i mitt huvud som MTV idag. Detta är i mitt (kanske konservativa) huvud inte film. Det är en serie musikvideor. Därför drar jag ner betyget från en musikaliskt stark fyra till en filmiskt svag tvåa.
erkanns123 (Anmäl)   20/4 2014
Bra film, men bara om du gillar The Wall och Pink Floyd.
ilBrutto (Anmäl)   29/1 2014
Håller med Zabb. Den är om möjligt ännu mer aktuell i dag. Vi bygger ständiga väggar av konsumtion och glömmer oss själva och våra barn. Tragiskt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pink Floyd The Wall