Play

Regissör:Ruben Östlund
Utgivningsår:2011
Antal betyg:2019 betyg

Om Play:

Tre unga pojkar blir anklagade för att ha misshandlat en lillebror till några okända pojkar och stulit hans mobiltelefon. De anklagade nekar och försöker visa sin oskuld. Men de blir övertalade att följa med för att "klara upp saken" med de fem okända pojkarna, samtliga med afrikansk bakgrund. Den rånade lillebrodern ska befinna sig i närheten och allt de behöver göra är att visa upp mobiltelefonen för honom. Om de inte har stulit telefonen så har de ju ingenting att oroa sig för, menar de. Trots att de svenska pojkarna förstår att det är de själva som kommer bli rånade följer de frivilligt med.

Titel: Gitarrmongot
Regissör: Gus van Sant
År: 2003
Genre: Drama, Thriller
Elephant

Anas Abdirahman, Sebastian Blyckert, Yannick Diakite, Sebastian Hegmar, Abdiaziz Hilowle, Nana Manu, Kevin Vaz, John Ortiz (II), Tobias Åkesson, Peggy Johansson, Johan Jonason, Martin McFaul, Lina Räftegård

Ruben Östlund, Erik Hemmendorff

Drama

Sverige, Danmark, Finland

Recension Play

- steely_dan sätter betyg 4 och skriver:
Ruben Östlund är regissören som tog tag i kulorna på Filmsverige och vred om ordentligt med sin obehagligt realistiska film om grupptryck, “De ofrivilliga”. I hans tredje långfilm “Play” ligger fokus på unga killar som rånar andra jämnåriga. Där finns de tre pojkarna som ledigt är ute på shoppingrunda efter skolan. Där finns det stökiga gänget med pojkarna från förorten. Offren och förövarna. Men vilka...

Recension av Play - Läs hela!

Med i listor: Sverige Topp 50
Diskussioner om Play  (0 diskussioner)
Kommentarer om Play (170 st)
Ghostface (Anmäl)   1/11 2018
Den statiska filmen drar rent tekniskt ner filmens tempo så att hos en annan regissör hade detta blivit olidligt segt att titta på. De sociologiska problem som filmen tar upp gör dock att man sitter kvar. Dialogen mellan de vuxna på slutet blir en perfekt slutkläm.
Barneyk (Anmäl)   3/4 2018
Finns otroligt mycket att säga om den här och delvis är den verkligen sådär fantastisk som jag kan vänta mig av Östlund. Men samtidigt är den paketerad och presenterad på ett sätt som jag inte tar till mig och den är jobbig och tråkig att titta på i längden. Vilket iofs är en styrka, men jag uppskattar det inte riktigt här.
Rai (Anmäl)   8/2 2018
Inte så tokig alls....
Memmem (Anmäl)   2/9 2017
Vardagsrealism med obehagligt innehåll! Tre pojkar i 12-årsåldern blir antastad av fem större pojkar utanför en affär i en storstad. En av de fem ber att få se en av de tres mobiltelefon för att se om det är den hans bror blivit rånad på. Fler uppmaningar följer och de tre pojkarna vågar inte säga emot. Ingen vuxen i närheten ingriper. Denna film är en spelad, tänkbar dokumentär, där varje scen tyvärr är på tok för lång. I början känns filmen ovanligt realistisk, men efter en stunds tjatig handling, där filmen står och stampar, börjar den kännas overklig och spelad. Filmen hade kunnat klippas ner till drygt hälften. Skådespeleriet är bra till medelmåttigt. Mycket av pratet är svårt att höra. Kameran är ofta fokuserad på händelser utanför de viktiga, vilka man endast kan höra. Detta kanske är ett nytt grepp, men det gör bara filmen sämre. Jag såg denna film för jag var intresserad av guldpalmsregissören Ruben Östlund, men jag blev grymt besviken. Betyg: 1½+
AgnesPetter (Anmäl)   22/11 2015
Otroligt, jag är mållös. det är sällan som filmer får en att KÄNNA saker på samma sätt som Östlunds filmer kan. han har en förmåga att lyckas rama in så sjukt subtila och igenkännande saker att jag är alldeles tagen. Så slående och pricksäker tematik, autentiskt manus och framförallt fantastiska skådespelare.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Play
Se filmen