Playtime

Originaltitel: Playtime
Regissör:Jacques Tati
Utgivningsår:1967

Om Playtime:

För många människor framstår samhället som en labyrint, full av fallgropar. Så även för Monsieur Hulot. Likt en nyfiken upptäcktsresande irrar han in i Paris modernaste superkomplex. En garanterat dammfri miljö av plast och stålrör, komplett med flygterminal, superlyxhotell och en varumässa för uppfinningar som ingen behöver. Här finns allt. Utom möjligen fantasi. Två världar möts - och kolliderar. Den gamla, företrädd av Hulot, som försöker begripa vad som sker omkring honom, och den nya där människan försöker tämja sin otrygghet med hjälp av teknik.

Titel: Moderna tider
Regissör: Blake Edwards
År: 1968
Genre: Komedi
Oh, vilket party

Jacques Tati, Barbara Dennek, Georges Montant, Valérie Camille, Jack Gauthier, Henri Piccoli, Léon Doyen, Georges Fay, Rita Maiden, André Fouché, John Abbey, Erika Dentzler, Nicole Ray, Yvette Ducreux

Jacques Tati, Jacques Lagrange

Komedi

Play Time

Frankrike, Italien
Med i listor: Monsieur Hulot
Diskussioner om Playtime  (0 diskussioner)
Kommentarer om Playtime (111 st)
Filmfantast86 (Anmäl)   31/10 2017
andybrando (Anmäl)   3/12 2016
Superbt konstruerad film, fylld av gags som bygger på bild och ljud, inte på dialog.
kakbakarn (Anmäl)   25/3 2016
Visuellt extremt genomtänkt och tillfredsställande, och det är en fin, ganska hjärtlig satir över det moderna livet. Så värst rolig är den väl kanske inte och det kan bli lite småsegt över två timmar, men visst är filmen en av Tatis bästa.
Dele (Anmäl)   15/2 2016
Den modernistiska estetiken som fanns i "Min Onkel" lyfts här vidare till en stilren uppvisning med fantastiskt imponerande scenografi. Humorn är mer lågmäld och temat mer generellt här, men "Playtime" är full med genomtänkta detaljer att leta efter och roas av. Tillsammans med "Min Onkel" Tatis bästa.
fors1984 (Anmäl)   21/5 2015
Lätt att gilla i teorin, svårare att älska i praktiken. Ofta känns det som Papphammar med Michael Bay-budget.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Playtime