The Tribe

Originaltitel: Plemya
Regissör:Miroslav Slabosjpitskij
Utgivningsår:2014

Om The Tribe:

Sergey blir förflyttad till en internatskola specialiserad på döva studenter. Men skolan leds av det hierarkiska nätverket 'The Tribe', som sysslar med allt från kriminalitet till prostitution. Nyanländ och på okänd mark måste han nu hitta sin roll i den nya samvaron.

Titel: Dvärgar har också varit små
Originaltitel: Auch Zwerge haben klein angefangen
Regissör: Werner Herzog
År: 1971
Genre: Drama, Komedi, Skräck
Dvärgar har också varit små
Titel: 4 månader, 3 veckor och 2 dagar
Regissör: Thomas Clay
År: 2005
Genre: Drama, Skräck
The Great Ecstasy of Robert Carmichael

Grigorij Fesenko, Jana Novikova, Rosa Babij, Alexander Dsiadevitj, Jaroslav Biletskij, Ivan Tisjko, Alexander Osadtjij, Alexander Sidelnikov, Alexander Panivan

Miroslav Slabosjpitskij

Drama, Kriminalare

Nederländerna, Ukraina
Diskussioner om The Tribe  (0 diskussioner)
Kommentarer om The Tribe (13 st)
RustyFilm (Anmäl)   20:43 29/1
Spelplats här är en internatskola för döva ungdomar i Ukraina (det är dessutom en ukrainsk filmproduktion). Filmen är helt utan talad dialog, textremsa och bakgrundsmusik. Endast miljöljud och teckenspråk, märkligt men det fungerar. Det bjuds på mycket plågsamma och obehagliga scener. Det handlar om våld, rån, sex, prostitution, abort och utsatthet, det är ju inga ovanliga komponenter i en dramatisk film men här blir allt egendomligt bisarrt
Rift (Anmäl)   6/10 2018
Det slapstickartade skådespeleriet tillsammans med brutaliteten, misären och de långsamma tagningarna skapar en märklig intensitet samtidigt som distans. En mycket obehaglig film.
KyLLo (Anmäl)   24/10 2017
En dialoglös film utan undertexter som stundtals är både brutal och besvärande i sin ocensurerade skildring. Jag tycker att den inledningsvis påminner en del om Ondskan, men sedan tar den en annan riktning. Kameran flänger inte runt i onödan och den är sparsamt klippt. Fina bilder, ofta med djup. Brukar man ha svårt för att lägga märke till detaljer och sådant som är utanför fokus kan jag tänka mig att man har lättare för det i den här, där man har mer tid och slipper dialoger, undertexter och starka ljud som annars kan stjäla uppmärksamhet. Visserligen föredrar jag sparsmakat tal framför inget alls och tror att filmen hade blivit bättre med textning, men jag har ingen större kritik mot formatet. Över två timmar tycker jag dock är i längsta laget för en sån här film.
Gordyal (Anmäl)   26/6 2016
Intressant koncept som förmodligen är nödvändigt för att hålla filmen vid liv. Med tal och text hade åtminstone jag störts betydligt mer av de platta karaktärerna, de billiga poängerna, klyschorna, den repetitiva storyn, det långsamma tempot med de utdragna klippen, samt det kassa skådespelet. Men i filmens form funkar det hyfsat bra ändå. Genuint skitig och bitvis riktigt obehaglig. (7/15)
niebaotan (Anmäl)   28/12 2015
Intressant drag med en helt dialogfri film dar teckensprak ar drivande. Det ar tyvarr inte enbart till filmens fordel da det ar svart att lara kanna karaktarerna pa djupet. Bitvis obehaglig och valdsam med en del explicit sex. Som redan namnts ar det en riktig feel-bad film - en trots sina brister bra sadan.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till The Tribe
Se filmen