Plutonen

Originaltitel: Platoon
Regissör:Oliver Stone
Utgivningsår:1986

Om Plutonen:

21-årige Chris Taylor hoppar av sin collegeutbildning och ansluter som frivillig till Vietnamkriget för att tjänstgöra för sitt land mitt i stridslinjen. Det dröjer inte länge innan Chris ögon öppnas upp för krigets hemskheter och han inser att ett krig inte bara pågår mot fienden, utan även inom hans pluton.

Titel: Apocalypse
Originaltitel: Casualties of War
Regissör: Brian De Palma
År: 1989
Uppgörelsen

Charlie Sheen, Tom Berenger, Willem Dafoe, John C McGinley, Kevin Dillon, Reggie Johnson, Keith David, Mark Moses, Francesco Quinn, Forest Whitaker, Tony Todd, Bob Orwig, Richard Edson, Johnny Depp, Corey Glover, Chris Pedersen, Paul Sanchez, Dale Dye

Oliver Stone

Drama, Action, Krig

USA, Storbritannien

Recension Plutonen

- billybob sätter betyg 4 och skriver:
Plutonen är och förblir en klassisk krigsfilm som aldrig kommer att tona ut. Oliver Stone har lyckats med konsten att göra en film som alltid kommer att stå sig i mängden. Plutonen handlar om en kille vid namn Chris Taylor (Charlie Sheen). Han är en kille som gått på college och haft goda förutsättningar i livet. Chris ansåg dock inte att det gav honom något, utan han sökte frivilligt värvning och...

Recension av Plutonen - Läs hela!

Med i listor: 80-tal Top 50, Filmtipsets Topp 250, Krig Top 50, Oscars
Diskussioner om Plutonen  (0 diskussioner)
Kommentarer om Plutonen (654 st)
Pi-R (Anmäl)   22/10 2018
Jag har svårt för såväl krigsfilm som Charlie Sheen, men likväl är det omöjligt att bortse från denna films många styrkor. Rollbesättningen (inte minst Dafoe) är på det hela taget solid, liksom regin, och – kanske mest av allt – produktionen är imponerande. Å andra sidan greppas jag aldrig av storyn, och jag köper inte Sheens rollprestation. Det känns lite hårt att sätta en trea... möjligen hade fyran räddats om det inte vore för Sheens sömndruckna berättarröstsinslag fyllda med plattityder.
Strongbow (Anmäl)   4/10 2018
Imponerande rollbesättning. Över medel vad gäller Vietnamfilmer svag fyra.
Rai (Anmäl)   21/1 2018
Riktigt bra film!!
RustyFilm (Anmäl)   10/12 2016
Här vare djungel och pang-pang från början till slut. En USA producerad krigsfilm med så pass mycket fokus på missdåd mot Vietnameserna och illojalitet bland dom egna är ovanligt. Men det känns trovärdigt och enligt omslagstexten ska ju berättelsen bygga på regissören Oliver Stones egna erfarenheter av Vietnamkriget.
Stygga-Vargen (Anmäl)   24/9 2016
Inte den bästa skildringen av Vietnamkriget men långtifrån den sämsta.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Plutonen