Poesi

Originaltitel: Shi
Regissör:Lee Chang-dong
Utgivningsår:2010

Om Poesi:

Mi-da, en äldre dam i 60-årsåldern, arbetar som stödperson för sjuka och uppfostrar samtidigt sitt barnbarn på egen hand. Hon tvingas bekämpa alzheimers och har dessutom fått veta att hennes barnbarn var en av de som attackerade en ung high school-flicka, något som senare fick henne att begå självmord. Trots alla problemen vägrar Mi-da att ge upp drömmen om att bli en poet...
Se filmen på Headweb

Regissör: Kiyoshi Kurosawa
År: 2008
Tokyo Sonata
Titel: Änglars drömliv
Originaltitel: La vie rêvée des anges
Regissör: Erick Zonca
År: 1998
Änglars drömliv

Ahn Nae-sang, Yun Jeong-hie, Lee Da-wit, Kim Hira, Kim Yong-taek

Lee Chang-dong

Drama

Poetry, Si

Sydkorea
Diskussioner om Poesi  (0 diskussioner)
Kommentarer om Poesi (17 st)
Zebulonm (Anmäl)   13/9 2018
Den är fin med bra story och bra skådespel, speciellt från kvinnan i huvudrollen. Men den blir lite vål långdragen..
pufred (Anmäl)   7/6 2017
Finstämd vacker film med moraliskt dilemma. Fantastiska rollprestationer, allt sker så finstilt ,med små medel så man blir hänförd över hur smart manuset är. Känns väldigt äkta. Applåder!!
Kreepy (Anmäl)   16/9 2013
Väldigt stilsamt tempo i filmen rakt igenom, men överlag tyckte jag intresset höll hela vägen trots att den upplevdes som väldigt lång. Jobbiga ämnen filmen berör, men det lyckades inte ta över det stilsamma tempot. Men är det bra? Jag är lite kluven. Men trots allt, en fyra!
hestret (Anmäl)   28/3 2013
Jag är delad. Jeong-hee står för en fantastiskt mångsidigt och kraftfullt skådespelarprestation. Plus plus också för att man lyckas ha med en handikappad person utan att det blir äckligt sentimentalt och/eller ett alltför dominerande personlighetsdrag, vilket är tämligen ovanligt. Filmen är vacker, tragisk, elegant och meditativ och det funkar för det mesta utmärkt. Dock tycker jag att den blir lång och man hade kunnat saxa bort rätt mycket utan att tappa något särskilt. Filmen är riktigt bra när man fokuserar på enbart Yang, men är faktiskt inget vidare i övrigt. De tragiska delarna med strokemannen och barnbarnet funkar inte riktigt för mig och filmen känns således lite osammanhängande. Så det hela blir en stark stark trea.
todape (Anmäl)   10/2 2013
Bra skådespel. Storyn är det inget fel på men det blir ganska långdraget. Inte tråkigt, men lite onödigt utdraget. Regissören Lee Chang-dongs tidigare film Oasis tyckte jag var oerhört bra. Detta och de övriga två filmerna från denne som jag sett når inte upp till samma standard. Ganska bra film, men förmodligen inget man lär sätta sig ner och se igen. 5 av 10.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Poesi