Pompoko

Originaltitel: Heisei tanuki gassen pompoko
Regissör:Isao Takahata
Utgivningsår:1994

Om Pompoko:

Tvättbjörnarnas hem i bergen hotas av människorna vars städer börjar breda ut sig över den gamla landsbygden. Men björnarna vet hur de ska slå tillbaka. Med hjälp av uråldrig magi kan de förvandla sig till vad som helst, till och med människor. Först försöker de skrämma bort inkräktarna, men när några tvättbjörnar blir dödade förvandlas leken till allvar.

Titel: Kikis expressbud
Regissör: Yoshiaki Kawajiri
År: 1993
Genre: Action, Äventyr, Anime
Ninja Scroll

Makoto Nonomura (röst), Yuriko Ishida (röst), Norihei Miki (röst), Nijiko Kiyokawa (röst), Shigeru Izumiya (röst), Gannosuke Ashiya (röst), Takehiro Murata (röst), Beichou Katsura (röst), Bunshi Katsura (röst), Kosan Yanagiya (röst)

Isao Takahata

Komedi, Fantasy, Anime

Pom Poko, The Racoon War

Japan
Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Studio Ghibli
Diskussioner om Pompoko  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pompoko (139 st)
Zarquon (Anmäl)   5/11 2017
Från mannen bakom hjärtslitande Eldflugornas grav och stillsamma allmänmänskliga dramat Only Yesterday, kommer här en film om mårdhundar och deras magiska testiklar. Okej... Den konstant malande berättarrösten hjälper inte att få handlingen (vars premiss vi hört i hundra andra tecknade filmer) att bli intressant, och filmen är verkligen helt orimligt, rent kriminellt lång och repetitiv. Närapå exakt likadana scener återkommer ju flera gånger! Gillar de fantasifulla förvandlingsscenerna, och ville gärna tycka om detta, men tyvärr.
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
myslas (Anmäl)   16/7 2016
Det här är jäkligt skumt. Man undrar ju hur mycket de rökte på medan de gjorde den här filmen. Samtidigt går det inte att komma ifrån att det, åtminstone periodvis, är väldigt underhållande. Lite väl lång dock och vad i all världens namn är grejen med alla pungkulor?
KillerPutte (Anmäl)   19/12 2015
(rek.4) Stundtals fantastiskt och stundtals en transportsträcka. Landar på en trea.
MaxMackan (Anmäl)   7/7 2015
Mysig och lite urflippad. Ibland har den djup och ibland allt annat än det. Sensmoralen är lite väl uppenbar och trycks ner i halsen på en. Dock hade jag roligt och var underhållen hela vägen. Stark trea.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pompoko