Pop Aye

Originaltitel: Pop Aye
Regissör:Kirsten Tan
Utgivningsår:2017

Om Pop Aye:

Thana, en arkitekt vars stjärna dalat, är på väg in i en existentiell kris. Den byggnad han varit mest stolt över ska rivas och hans frus intresse för honom har falnat. En dag träffar han på sin barndoms “husdjur”, elefanten Pop Aye, som uppträder på en gata i Bangkok. Han köper elefanten och ger sig iväg på en resa tvärs över Thailand för att återföra sin gamla vän till den lilla by där de växte upp. En kärleksfull och humoristisk hyllning till den goda gärningen i en värld av förlorad oskuld och missade möjligheter.

Thaneth Warakulnukroh, Penpak Sirikul

Kirsten Tan

Drama

Singapore, Thailand
Diskussioner om Pop Aye  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pop Aye (2 st)
Jaganatha (Anmäl)   4/8 2017
Det måste vara en filmhistoriens sämsta idéer att ha med en livs levande och fullvuxen elefant i en bärande roll. Jag undrar om elefanten hade stunt double här. Hans mänsklige motspelare är hur som helst lysande i sin roll som arkitekt på väg utför i livet i fråga om arbete och äktenskap. Den thailändska landsbygdens omvandling till högteknologisk modernitet är ett tema som snuddas vid och som borde ha fått ta större plats. Vänskapen mellan elefant och människa är rörande, men det ligger inte tillräckligt mycket drama och problematik däri.
Lyret (Anmäl)   1/8 2017
Inte alls dålig, men jag hade svårt att hänga med i skådespeleriet.