Porco Rosso

Originaltitel: Kurenai no buta
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:1992

Om Porco Rosso:

Porco Rosso är en flygande prisjägare i mellankrigstidens Italien. Han slåss mot luftpirater, fascister och andra prisjägare för pengar eller kärlek.

Titel: Min granne Totoro
Originaltitel: Kaze no tani no Naushika
År: 1984
Genre: Science Fiction, Fantasy, Anime
Nausicaä från Vindarnas dal
Titel: Det blåser upp en vind
Originaltitel: Kaze tachinu
Regissör: Rintaro
År: 1996
Genre: Action, Thriller, Fantasy, Anime
X

Shûichirô Moriyama (röst), Tokiko Kato (röst), Sanshi Katsura (röst), Tsunehiko Kamijô (röst), Akemi Okamura (röst), Akio Ôtsuka (röst), Hiroko Seki (röst)

Hayao Miyazaki

Komedi, Animerad, Familjefilm, Romantik, Äventyr, Fantasy, Anime

Crimson Pig

Japan
Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Studio Ghibli
Diskussioner om Porco Rosso  (0 diskussioner)
Kommentarer om Porco Rosso (203 st)
Jaganatha (Anmäl)   20/11 2018
En medelfilm för att vara av Miyazaki. Men alla flygscener imponerar och miljöerna kring Adriatiska havet är skickligt återskapade. Karaktären Porco Rosso tillhör faktiskt de intressantare i Studio Ghiblis galleri, men tyvärr kan detsamma inte sägas om många av de övriga karaktärerna, t.ex. luftpiraterna som ju bara känns återanvända. Denna film gör sig dock bäst på bio.
KyLLo (Anmäl)   1/11 2018
Jag såg att någon tyckte den var händelsefattig. Jag tycker att det är relativt. I jämförelse med "Det blåser upp en vind" är den i mitt tycke mer händelserik. Men det är inte handlingen som gör den här bra och fängslande. Det är de starka karaktärerna, rösterna, detaljerna, inramningen, jämnheten, dialogen och inte minst charmen. Sedan är det inte lika förutsägbart som i amerikanska filmer. Kvinnosynen är anmärkningsvärd utifrån svenska värderingar, men jag tror att det har med kulturella skillnader att göra och därför inte är typiskt för just den här filmen. En svag fyra.
Filmfantast86 (Anmäl)   23/10 2017
Fiskjävel (Anmäl)   26/9 2016
En av de ointressantare filmerna av Miyazaki rent storymässigt. Dock känns tecknandet i kombination med filmens tempo tillfredsställande. Är något trött på den stereotypa framställningen av män kontra kvinnor, som verkar vara ett stående tema i Miyazakis filmer. 3.
wasteoftime (Anmäl)   4/9 2016
Det här skulle jag nog bedöma som en av Miyazakis bättre filmer, och det är väldigt nära att komma upp i en trea, men det gör det ändå inte riktigt. Det är nog den roligaste Miyazaki jag sett, utan tvekan, men jag känner nog ändå att mystiken kring förbannelsen som gjort Marco till Porco blir mer till filmens nackdel än fördel för mig, jag hade gärna sett lite mer tillbakablickar, och kanske någon slags förklaring, om än inte till förbannelsen, så till varför han beter sig som han gör. En klar bonus var ju att jag fick se den här på bio, vilket blev min tredje Miyazaki på bio, och oavsett vad man tycker om filmerna i sig, så är animationerna alltid värda så mycket dukyta som möjligt!
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Porco Rosso