Porträtt av en dam

Originaltitel: The Portrait of a Lady
Regissör:Jane Campion
Utgivningsår:1996

Om Porträtt av en dam:

Isabel Archer, en amerikansk arvtagerska, reser runt i Europa för att finna sig själv. Hon träffar den obehaglige konstsamlaren Osmond och gifter sig med honom, men inser snabbt att hon bara är ännu ett samlingsföremål för honom.

Titel: Krigarens själ
Originaltitel: Doktor Glas
Regissör: Rune Carlsten
År: 1942
Doktor Glas

Shelley Duvall, Barbara Hershey, John Malkovich, Mary-Louise Parker, Nicole Kidman, Christian Bale, Viggo Mortensen, Richard E Grant, John Gielgud, Martin Donovan (II), Shelley Winters, Valentina Cervi, Roger Ashton-Griffiths

Laura Jones

Drama, Romantik

Storbritannien, USA
Diskussioner om Porträtt av en dam  (0 diskussioner)
Kommentarer om Porträtt av en dam (42 st)
Memmem (Anmäl)   28/10 2017
Långsamt drama om villrådig, förmögen, ung amerikanska! Jag känner mig kluven till denna film. Scenografin är fin. Dramat är inspelat på många slott och palats i England och Italien. Interiören och exteriören är extravaganta, liksom klädseln och håruppsättningarna. Manuset är baserat på en roman av Henry James. Översättningen är bra, framför allt översätts "character" till det helt korrekta "personlighet". Filmens tempo är för långsamt, den har knappt styrfart. De alltför många rollfigurernas karaktärer är för lika: ung man trånande efter skön, ung, rik kvinna. Skådespeleriet är ganska bra, framför allt Nicole Kidman i huvudrollen, men det hade varit bättre om filmen haft hennes egenskaper: bra och mycket smal, det vill säga kort. Filmen är på tok för lång, 142 minuter. 100 hade räckt. Sammanfattningsvis blir betyget: 2½-
Rosse (Anmäl)   15/8 2012
Börjar intressant, men blir sedan förutsägbart, långsamt och tråkigt. En besvikelse. Den obehagliga stämningen och karaktärerna lyfter nog ändå till en trea. Jag gillade det flummiga Egypten-montaget också.
annihilat0r (Anmäl)   5/2 2012
Trots stjärnor som Nicole Kidman, Viggo Mortensen, Christian Bale och John Malkovich lyckades inte Jane Campion leverera en intressant film. En fullständigt orelaterbar och sömnig upplevelse i färgen grå.
Gigi1943 (Anmäl)   2/2 2012
Så jävla tråkig, men trots detta så somnade jag inte. Jag har alltid gillat Malkovich (även här) men den där snoppan Kidman kan man verkligen vara utan (hon är till och med fulare än Julia Roberts!). Jag hade sett fram emot filmen mest för titeln som jag tyckte utlovade ett kvinnoporträtt, men vart tog det vägen? Det var ju bara några människor som gick omkring i ett hus och tyckte synd om sig själva. Gillar dock scenografin och fotot var godkänt. Suck.
Bon_vivant (Anmäl)   19/12 2011
John Malkovich är helt otroligt vidrig i den här filmen. Varning utfärdad för mardrömmar om psykopater efter denna film.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Porträtt av en dam