Härskarinnan

Originaltitel: Possession
Regissör:Andrzej Zulawski
Utgivningsår:1981

Om Härskarinnan:

En ung kvinna lämnar plötsligt sin familj men utan att säga varför. Maken börjar följa efter henne för att ta reda på sanningen. Han tror först att en annan man har med saken att göra. Men efterhand som maken får uppleva konstiga beteenden och bisarra händelser, så pekar det mot någonting mer än en "besatt" kärlekshistoria.

Titel: Antichrist
Regissör: David Lynch
År: 2001
Genre: Drama, Thriller, Mysterium
Mulholland Drive

Sam Neill, Isabelle Adjani, Margit Carstensen, Heinz Bennent, Johanna Hofer, Carl Duering, Shaun Lawton, Michael Hogben

Andrzej Zulawski, Frederic Tuten

Drama, Skräck

The Night the Screaming Stops, Andrzej Zulawski's Possession

Frankrike, Västtyskland
Med i listor: Skräck Top 50, Video nasties
Diskussioner om Härskarinnan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Härskarinnan (152 st)
Solidus (Anmäl)   25/11 2017
Det finns säkert ett budskap, djupt inbakat i detta välspelade psykologiska käftsmäll, dock är filmen för obegriplig för mig. Människor som mår dåligt och skriker åt varandra varvat med tentakelsex är det som du får. Udda film som kräver en specifik filmsmak.
Filmfantast86 (Anmäl)   30/10 2017
Dele (Anmäl)   25/11 2016
Filmer som innehåller den här sortens groteskheter brukar inte alls (möjligtvis med undantag av Cronenberg) kompletteras med så mycket karaktärsdjup, dialoger och story. Således är det en intressant upplevelse att se "Possession", och till viss del så liknar den ingenting annat jag någonsin har sett. På vissa detaljer märks det att den är 35 år gammal, men överlag inte. Och den engagerade mig tidigt, höll mig kvar och lämnade ett bestående intryck. Ett fascinerande verk.
Galivan (Anmäl)   8/11 2016
Originell,chockerande, utmanande, fascinerande och intressant, men det också krävande med så mycket "vanvett". Men befriande att se en film som är så kompromisslös i sin stil och sitt uttryck. Det behövs en omtitt för att analysera filmens handling, men den gjorde intryck. Väldigt välgjord och detaljmedveten.
Rehn108 (Anmäl)   11/4 2016
Det här är en film som jag visste skulle vara otydlig, med mycket innehåll som inte förklaras för tittaren. Kanske skulle två, tre tittar behövas. Kanske skulle det inte räcka. Det visade sig att jag förstått så mycket i alla fall, för vad som hände i filmen förstod jag knappast. Men jag är gillade det jag såg och är intresserad av att veta mer och kommer definitivt att se den igen. Stort beröm till kameraarbetet, scenografin, ljudupptagningen och ljudeffekterna.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Härskarinnan