Possession

Originaltitel: Possession
Regissör:Neil LaBute
Utgivningsår:2002

Om Possession:

Filmen handlar om de två litteraturforskarna Roland Michel och Maud Bailey. De upptäcker att den gifte viktorianske poeten Randolph Ash haft en kärleksaffär med den mindre kända poeten Christabel LaMotte. Efter en tids studier blir de två forskarna lika intresserade av varandra som av de två poeterna.
Se filmen på Headweb

Originaltitel: Moa
Regissör: Anders Wahlgren
År: 1986
Film nr.: 12084
Moa - en kvinnas kärlek och längtan

Gwyneth Paltrow, Aaron Eckhart, Jeremy Northam, Toby Stephens, Jennifer Ehle, Anna Massey, Trevor Eve, Lena Headey, Tom Hollander

Laura Jones, Neil LaBute, AS Byatt, David Henry Hwang

Drama, Romantik, Mysterium

USA, Storbritannien
Diskussioner om Possession  (0 diskussioner)
Kommentarer om Possession (44 st)
MrsSchnieder (Anmäl)   4/4 2012
Lagom är rätta ordet..
Lunatisk (Anmäl)   29/9 2011
Lagom söt, lagom trevlig, lagom lagom, men lite mer lagom än en tvåa. Gwyneth är cool.
Lurtz (Anmäl)   21/9 2011
Svår att betygsätta men det blir en ytterst svag 3a. Det är svårt att greppa vilken del av handlingen som ska vara den drivande huvudbiten. Nutidshistorian tar upp mest tid men är totalt oinspirerande, antar att den är bättre i romanen...Den historiska berättelsen är mycket mer välgjord. Kul att man inte ens har försökt få akademikerna att verka professionella och hantera historiska föremål korrekt, okej att det finns intern konkurrens men....
ekmanälskaren (Anmäl)   20/1 2011
Det är en fantastisk film med en vacker stämning rakt igenom. Både nutids- och 1800-talsskildringarna känns äkta.
Rune2000 (Anmäl)   17/2 2010
Filmen kändes som en blandning mellan "Broarna i Madison County" och "Da Vinci-koden". På vissa håll försöker man att dramatisera handlingen lite väl mycket vilket bland annat resulterar i att twisten på slutet känns förutsägbar. Jennifer Ehle imponerade mig med sin rollgestaltning och i flera scener påminner hon om en ung Meryl Streep.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Possession