Prästänkan

Originaltitel: Prästänkan
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1920

Om Prästänkan:

En svart komedi med farsartade inslag som avslutas i en allvarlig ton. En ung pastor får tilldelat sig en attraktiv församling, men blir förpliktigad till att gifta sig med sin företrädares änka. Därför låtsas han att hans riktiga fästmö är hans syster.

Greta Almroth, Einar Röd, Hildur Carlberg, Olav Aukrust, Lorentz Thyholt, Emil Helsengreen, Mathilde Nielsen, Kurt Welin

Carl Theodor Dreyer, Kristofer Janson

Drama, Komedi, Stumfilm

The Parson's Widow, The Witch Woman, The Fourth Marriage of Dame Margaret, Youth to Youth

Sverige
Diskussioner om Prästänkan  (0 diskussioner)
Kommentarer om Prästänkan (12 st)
precineadd (Anmäl)   3/1 2014
svagare fyra, precis som den (å andra sidan mer jämna) Presidenten - högst otippade bröderna Coen-vibbar i en fortfarande väldigt okonventionell film. scenen med djävulsdräkten är bland det roligaste jag sett i någon stumfilm, vilket inte vill säga lite.
Herr Arne (Anmäl)   22/7 2009
Skådespeleriet och de realistiska miljöerna gör den minnesvärd.
wst (Anmäl)   27/11 2008
Stundtals ganska rolig. Helt okej till en början men mot slutet blir den alldeles för ojämn. Fotot håller inte samma klass som i en del andra av Dreyers verk. Svag trea.
KimEkberg (Anmäl)   22/9 2008
Känns mycket primitivare än bladen ur satans bok. emellanåt så är den ganska så rolig, men frammåt slutet så blir det segdraget långtråkigt och onödigt uppläxande.
jep (Anmäl)   7/9 2008
Stark trea. Håller med om problematiken med att blanda ihop humor och allvar. Slutet känns också lite väl förenklat.
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Prästänkan