Presidenten

Originaltitel: Præsidenten
Regissör:Carl Theodor Dreyer
Utgivningsår:1919

Om Presidenten:

En kvinna ställs inför rättegång, anklagad för att ha mördat sitt eget barn. Troligtvis kommer hon att dömas till döden, men domaren som har rykte om sig att vara väldigt rättvis tvekar. Kvinnan är hans utomäktenskapliga dotter, och i stället för att låta rättvisan ha sin gång väljer han att försöka hjälpa henne att fly ut ur landet.

Richard Christensen, Halvard Hoff, Elith Pio, Christian Engelstoft, Hallander Helleman, Jon Iversen, Jacoba Jessen, Betty Kirkebye, Axel Madsen, Carl Walther Meyer, Peter Nielsen, Fanny Petersen, Olga Raphael-Linden

Carl Theodor Dreyer, Karl Emil Franzos

Drama, Stumfilm

Danmark
Diskussioner om Presidenten  (0 diskussioner)
Kommentarer om Presidenten (5 st)
precineadd (Anmäl)   2/1 2014
väldigt fin överlag, men hade kunnat vara längre och haft mer episka bredder med tanke på storyn
goeran (Anmäl)   31/10 2008
En intressant film som berör; med en bra story (säkert inspirerad av Dreyers mors tragiska liv) och snyggt filmad.
KimEkberg (Anmäl)   8/9 2008
En solid debut som lider av en del ålderskrämpor. Vissa scener är väldigt övertygande, storyn känns fresh och skådespeleriet nedtonat för sin tid. Man kan ändå inte rå för att bli lite trött på det stundtals sega tempot och att den aldrig riktigt förmår att sluta. Fräckt att den är inspelad i Visby och att man känner igen en del locations från "Blodigt jävla helvete".
alexi (Anmäl)   7/9 2008
Har jämt varit svag för stumfilmer - det är något de har som vanlig film saknar. Kanske att allt förefaller så otroligt vackert, trots att varken ljud eller färg finns att hämta? Regin av Dreyer är fantastisk, och skådespelarna kunde då sitt! Drama som berör!
Nikolai Grinko (Anmäl)   16/1 2007
Jag tycker mycket om Dreyers patos, i detta fall uttryckt av den rättsmedvetna och lojala "presidenten". Hans konflikt mellan rätt och familjelojalitet är underbart spelat i en modern nedtonad spelstil som förutspår kommande minimalistisk stil snarare än det expressiva i t ex Processen.. och Vrednes.. Det vill säga en stil jag gillar bättre.