Pride

Originaltitel: Pride
Regissör:Matthew Warchus
Utgivningsår:2014

Om Pride:

Sommaren 1984 är Margaret Thatcher vid makten och gruvarbetarna strejkar. Under Londons prideparad bestämmer sig en grupp gayaktivister att samla in pengar för att stötta de strejkande och deras familjer. Men det finns ett problem, facket verkar skämmas över deras stöd.
Se filmen på iTunes

Regissör: Bill Forsyth
År: 1983
Genre: Drama, Komedi
Local Hero - Byns hjälte

George MacKay, Ben Schnetzer, Dominic West, Andrew Scott, Joseph Gilgun, Faye Marsay, Paddy Considine, Bill Nighy, Imelda Staunton, Jessica Gunning, Rhodri Meilir, Menna Trussler, Lisa Palfrey, Liz White, Freddie Fox, Chris Overton, Monica Dolan

Stephen Beresford

Drama, Komedi

Storbritannien, Frankrike
Diskussioner om Pride  (0 diskussioner)
Kommentarer om Pride (83 st)
idaho1981 (Anmäl)   16:16 11/8
Fin och underhållande med bra skådespeleri. Det är hela tiden den allvarliga undertonen, men man låter den ligga som ett tunt täcke över allt, så man blir glad av filmen samtidigt som man får med sig något mer att fundera vidare på.
Sture Stenhög (Anmäl)   02:45 23/7
Den är inte gjord för mig den här filmen. Det är förvisso en intressant historia i grunden som jag inte kände till sedan tidigare, så hade den berättats i ett annat tonläge hade jag kanske gillat den. Men nu ville de göra feelgood, och jag tycker inte om när folk mår bra. Britterna spottar dessutom ur sig sådana här filmer på löpande band, så allt kändes ganska trött. Det blir mycket billigt publikfrieri och det slås in öppna dörrar till höger och vänster. Imelda Staunton är bra irriterande också. Bra soundtrack dock
92axha10 (Anmäl)   01:22 21/6
Brittisk film och skäms inte för det. Blandar melodrama och humor. Roande att det faktisk hände.
abnormal (Anmäl)   13/10 2018
Fantastiskt uppfriskande med en rolig och lättsam film om ett allvarligt ämne. Underbar att se!
Filmfantast86 (Anmäl)   28/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Pride