Prinsessan Mononoke

Originaltitel: Mononoke Hime
Regissör:Hayao Miyazaki
Utgivningsår:1997

Om Prinsessan Mononoke:

Efter att ha räddat sin hemby från en attack av en demon ser den unge Ashitaka hur något som liknar svarta tentakler virvlar längs hans arm. Under kampen har han själv blivit drabbad av samma förbannelse som drabbat den vildsvinsgud som utförde attacken. Om han inte lyckas häva förbannelsen kommer den snart att ta över hela hans väsen och för varje gång han känner ilska eller hat kommer den att växa i styrka. Den smittade vildsvinsguden kom från skogen och dit beger sig även Ashitaka. Jakten på botemedel för honom djupt in i skogen och plötsligt befinner han sig mitt i ett krig mellan människorna och djurgudarna, ledda av Prinsessan Mononoke – en människa fostrad av vargar.

Titel: Spirited Away
Regissör: James Cameron
År: 2009
Genre: Action, Äventyr, Science Fiction, Fantasy
Avatar

Yôji Matsuda (röst), Yuriko Ishida (röst), Yûko Tanaka (röst), Kaoru Kobayashi (röst), Masahiko Nishimura (röst), Sumi Shimamoto (röst), Tsunehiko Kamijô (röst), Tetsu Watanabe (röst)

Hayao Miyazaki

Animerad, Äventyr, Fantasy, Anime

Princess Mononoke

Japan

Recension Prinsessan Mononoke

- Spook sätter betyg 5 och skriver:
Denna film har allt, en spännande handling, fantastiska miljöer och lite romantik. Filmen börjar med att en utav skogsgudarna som är besatt av demon anfaller en liten oskyldig by. Demonen nuddar prinsen som desperat försöker försvara byn mot denna hemska best och prinsen måste vallfärda till skogsanden som är den ända som eventuellt kan hjälpa honom att bli frisk igen. Vägen till skogsanden kantas...

Recension av Prinsessan Mononoke - Läs hela!

Med i listor: Anime Top 50, Anime-urval, Animerad Top 50, Filmtipsets Topp 250, Studio Ghibli
Kommentarer om Prinsessan Mononoke (740 st)
92axha10 (Anmäl)   18/12 2018
Väldigt vacker och fantasifull film. Känns storartat och fulländat.
Hypostas (Anmäl)   4/4 2018
Sänkning till tvåa efter omtitt i anhedoniskt tillstånd.
Rai (Anmäl)   2/1 2018
Älskar dessa vackra filmer, snälla Disney släng er i väggen!!!
Sarakin76 (Anmäl)   14/12 2017
Vakker, stemningsfull og tenkvert.
Filmfantast86 (Anmäl)   17/10 2017
  Det finns fler kommentarer  Fler kommentarer till Prinsessan Mononoke